Thursday, June 18, 2015

0

Kejar Dunia Untuk Akhirat

  • Thursday, June 18, 2015
  • Rahman Hatim
  • Abu Hurairah Radiallahuanhu meriwayatkan Nabi Muhamad S.AW bersabda,

    "Sesiapa yang mengejar dunia dengan tujuan untuk mengelak daripada meminta-minta dan dengan tujuan menjaga anak isterinya daripada memakan harta curi, harta samun dan sebgainya , dan dengan tujuan menjaga hubungan dengna jirang tetangga, dia akan bertemu dengan Allah diakhirat kelak dengna wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama."

    Hadis ini disebut dengan tujuan membetulkan fahaman sesetengah umat Islam yang menolak harta dunia, sedangkan tidak semua urusan dunia itu membawa keburukan kepada umat. Jika ianya dilakukan degan cara yang halal dan dengan niat yang betul, pasti usaha seseorang itu akan diberkati oleh Allah S.W.T.

     Jika harta dicari dengna niat supaya mereka tidak perlu meminta-minta dengan sesiapa, Allah S.W.T akan memberkati niatnya itu. Begitu juga jika dia berniat untuk membantu mereka memerlukan, pasti Allah akan meredhai usahanya. Namun jika harta dicari dengan niat untuk bermegah-megah, laknat Allah akan menantinya di akhirat.

     Sesiapa yang mencari dunia, dia akan meninggalkannya dengan hembusan nafas yang terakhir, dengan detik-detik yang menakutkan. Sungguhpun begitu, segala apa yang ada dia atas muka bumi ini adalah hak mutlak Allah S.W.T. Ia bukan hak mutlak manusia. Inya dipinjamkan sementara kepada seluruh umat manusia. Harta adalah amanah Allah kepada manusia. Lantaran itu, ia perlu dikongsikan bersama-sama mereka yang memerlukan.

    Disebabkan ia milik Allah yang mutlak,manusia perlu:

    1.Mencari dengan cara yang halal.

    2.Memasang niat yang baik ketika mencari harta;


    • dengan tujuan supaya tidak meminta-minta daripada orang lain,
    • dengan tujuan untuk menyara keluarga,
    • dengan tujuan membantu mereka menyara keluarga.
    Jika semua kriteria ini diikuti, diakhirat kelak, manusia ini akan menemui Allah dalam kedaan Allah redha kepadannya. Wajah berseri-seri seperti bulan purnama. Ini kerana dia menjaga amanah yang Allah serahkan kepadanya semasa dia hidup di dunia.

    Alhamdulillah sudah sampai dibulan "Ramadan",InsyaAllah,kepada semua umat Islam diseluruh dunia,selamat menyambut Ramadan Al-Mubarak,Amalkan solat,amalkan sedekah,kejar akhirat,hidup berkat selalu.




    Sunday, April 12, 2015

    0

    Berpijak DiBumi Allah,Diri Lalai.

  • Sunday, April 12, 2015
  • Rahman Hatim
  • Alhamdulillah syukur kehadrat illahi,selama hayat ini masih wujud diri ini rohnya masih didalam jasad,akanku sampai sepatah dua kata untukmu wahai umat Islam.

       Setiap hari selalu indah,tapi apakan daya nafas yang diberi jasad yang ada tidak sesekali diguna pakai kearah yang lebih baik,memori tidak akan bertahan lagikan umur kian meningkat,hidup tidak akan selama-lamanya bertahan,sampai masa dirimu sudah tiada,hidup didunia yang serba canggih,ujian dan cabaran semakin bertambah,kerja siang malam,mencari rezeki,usaha dan usaha untuk rezeki,berkatnya dilupakan.

    Bila letih datang,yang wajib kamu lupakan, meremehkan yang wajib yang hanya untuk secubit nikmat didunia,pikir la wahai umat Islam,manusia didunia hanya diberi kenikmatan yang tidak bertahan lama,yang bertahan adalah nikmat diakhirat,ianya perlu dicari.


    "Berpijak Dibumi ALLAH,Diri Lalai"

    Jangan sesekali lupakan diri,kisah ini benar ,ianya berlaku kepada seseorang yang kukenali,setiap hari insan tersebut dirinya rasa tidak tenang dan fikirannya sentiasa serabut,hatinya bagaikan sentiasa merasa dirinya tidak sempurna,perasaan yang terpendam belum tahu dimana ingin diluahkan,dek kerana sedikit nikmat dunia,dirinya lalai akan suruh Nya,apakan daya mencari wang untuk masa depan,tetapi tiang agama tidak dikukuhkan,seperti berpijak dibumi Allah tetapi diri sendiri lalai tidak mengendahkan suruhan Illahi.

    Yang lepas diingatkan kembali untuk memperbetulkan yang akan akan datang,sekali kamu lupa diri kamu akan rasa peritnya hilang ketenangan dihati,amalkan membaca al-Quran dan untuk yang bakal menjadi ketua keluarga,kuat tiang agamamu selalulah kemasjid jadikan ianya amalan,manusia ialah hamba Allah yang lemah,sentiasa berdoa ,insyaAllah bersabarlah,doamu akan dimakbulkan.

    Sekian dari insan yang lemah untukmu wahai umat Islam,kita sama-sama memperkuatkan iman dan amalan kita didunia,mula kerja dengan Bismillah,dirimu sentiasa akan diberkati.


    Sunday, March 1, 2015

    0

    BERGETAR HATI MEMBACA INI

  • Sunday, March 1, 2015
  • Rahman Hatim
  • Kisah anak kecil bersusah payah menjaga solatnya di sebuah hospital


    MENGALIR AIR MATA DR YG MERAKAMKAN GAMBARNYA INI

    Di sebuah hospital di Arab Saudi, seorang Doktor Pakar mengambil gambar ini. "Hatiku begitu terusik melihat pemandangan ini dan aku pun mengambil foto, " kata doktor tersebut.

    Ketika itu bulan Ramadhan , seorang budak lelaki berusia 9 tahun dgn seluruh alat bantuan yg masih dilekat ditubuhnya, bersusah payah menuju Musolla hospital tersebut utk melaksanakan Tarawih..

    Dia berjuang utk berada di saf pertama dan memilih utk berada paling hujung saf supaya peralatan bantuan medicalnya tidak mengganggu jamaah yg lain.

    Doktor itu memberitahu lagi, "Selesai Solat Tarawih, akupun menghampiri kanak2 itu ,bertanyakan keadaannya dan dia menjawab,... "Alhamdulillah saya baik2 saja.."

    "Tadi saya mengambil fotomu ketika engkau solat" kata Dr itu sambil menunjukkan foto di hpnya.. Anak kecil itu tersenyum memandang foto tersebut..

    Kata Dr itu lagi, "Aku akan mengupload foto ini ke internet agar ramai mendoakan utk kesembuhanmu, apa pendapatmu nak..??"

    Jawab anak kecil itu, "Bukan hanya mendoakanku akan tetapi mendoakan seluruh kaum muslimin yg sakit sepertiku.."

    Jawapan anak kecil itu membuat Dr tersebut tidak mampu menahan dirinya utk menangis. Akhirnya Dr itu tersedu sedu menangis seperti anak2 kecil.

    "Sungguh mulia hatinya, bukan sahaja menjaga solatnya tetapi tidak lupa menyuruh mendoakan pesakit lain sepertinya. Bergembiralah kau nak" kata Dr tersebut sambil membelai kepala anak kecil itu.

    Sungguh menggetarkan hati, kusyuknya si anak kecil ini dlm solatnya. Dalam menahan kesakitan yg ditanggungnya, dgn belitan peralatan bantuan ditubuh, dia tidak merungut atau memberi alasan utk tidak bersolat.

    Bagaimana dengan kita..?? Yangg sering mengeluh..?? Semoga kita mampu mengambil pengajaran darinya. Dan marilah kita mendoakan anak kecil ini semoga dia sembuh dan tetap Istiqamah dalam keImanannya, Aamin.


    Saturday, February 28, 2015

    0

    Awak Hanya Ada 1 Hari Sahaja Untuk Hidup (Kisah Benar)

  • Saturday, February 28, 2015
  • Rahman Hatim
  • Kredit
    Apa yang ditulis ini diceritakan oleh sahabat saya (kisah benar) berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati.

    Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah syarikat antarabangsa sebagai maintenance engineer di samping memegang jawatan sebagai penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

    Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalanraya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi. Kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah van kilang sewaktu dia cuba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah selekoh di sebatang jalan raya.

    Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah hospital pakar selama 47 hari lagi. Saya di antara orang yang awal sampai di hospital selepas mendapat panggilan dari isterinya. Saya juga di antara orang yang pertama dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

    Sewaktu beliau koma, beliau telah didatangi oleh seorang malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pada hari Ahad, jam 1.45 petang.

    Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya.

    Beliau agak kebingungan ketika itu. Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu.

    Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di hospital itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kerusi menunggu pesakit di luar wad.

    Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya iaitu kawan-kawannya termasuk saya, ahli kariah masjid yang membacakan surah Yasin untuknya.

    Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah.

    Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.

    Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini.

    Apa yang akan terjadi padanya kini? Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang.

    Hanya tinggal 10 minit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu.

    Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan?

    Jawab Malaikat “Ya:.

    Kurang dari 1 minit, malaikat menghampirinya….

    Kemudian….secara tiba2 apabila masa tinggal kurang dari setengah minit, malaikat makin menghampirinya dan berkata,

    “Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda berjaya mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian“

    Sahabat saya bertanya, “siapakah orang-orang itu?”

    Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah jemaah anak yatim yang baru saja menunaikan solat Zohor sebentar tadi dan berdoa untuk anda.

    Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan.

    Mereka telah terbaca di dalam akhbar harian berkenaan kemalangan anda dan Zohor tadi mereka telah bersolat dan berdoa untuk anda.

    Doa ikhlas mereka diterima Allah swt.

    Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang sahabat saya tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.

    Isteri beliau yang ada di sisinya turut menangis dan juga saya.

    Saya sebenarnya tidak tahu pada ketika itu apa yang berlaku padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menangis selepas sedar dari komanya.

    Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pada saya untuk tatapan anda semua.

    Apa yang disesalkan:

    1. Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya kerana mengejar duit dan tanggungjawab kerja.

    Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doa mereka amat ikhlas.

    2. Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan jiran dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasih pada nya walau pun dia akan mati

    3. Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doa2 mereka tidak ikhlas.

    4. Beliau jarang pergi masjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doa mereka tiada keikhlasan

    5. Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Nasiblah ada sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

    6. Beliau jarang bertolak ansur dengan kakitangannya walaupun hal-hal yang remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.

    7. Beliau jarang berkunjung ke rumah adik beradik dan takut adik beradik meminjam wang dengannya. Ini menyebabkan juga tiada keikhlasan dari mereka.

    8. Beliau banyak kali menyakiti hati hati ke dua ibubapanya kerana tidak menunaikan janji untuk balik ke kampung pada hari-hari tertentu lantaran kerja beliau. Ini menyebabkan ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yang tahu.

    9. Beliau gagal menunaikan solat pada waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tertinggal terus terutamanya solat Asar

    10. Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau memang layak berbuat demikian.

    Sahabat : Allah masih sayang pada sahabat saya ini ataupun ianya untuk memberi pengajaran pada kita melalui tulisan saya ini.

    Ambillah iktibar dari kisah benar ini.

    Sahabat saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

    Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga. Imarahkan masjid selalu. Baliklah selalu lihat wajah ibubapa kerana Allah akan memberikan pahala ke atas perbuatan kita itu. Berbaiklah dengan jiran dan kenalilah mereka. Bertolak ansurlah dengan mereka yang memerlukan.

    Ingat! kita akan dapat apa yang kita telah beri.

    Selalulah memberi.


    Thursday, February 12, 2015

    0

    Pulangnya Kerahmatullah Seorang Ulama' Besar

  • Thursday, February 12, 2015
  • Rahman Hatim


  • Assalmualaikum kepada semua,kita sekali dikejutkan dengan pemergian seorang ulama' besar dia malaysia dan juga ulama' yang ke 42 dunia.

    Berehatlah Wahai Murabbi

    Jam 9.45 malam tadi, telah berangkat ke rahmatullah Murabbi Ummah yang melakar sejarah agung di negeri Kelantan Serambi Mekah, Tuan Guru Dato Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Tepat 12 Februari 2015 bersamaan tarikh kematian pengasas Ikhwanul Muslimin, Hassan Al-Banna yang ditembak mati pada tarikh 12 Februari 1949.

    Berangkatlah menuju Tuhanmu wahai sang murabbi yang telah melahirkan ribuan kader politik dan dakwah sepanjang hayatnya. Takdir Allah yang maha agung, setelah berminggu lamanya di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), beliau dibawa pulang ke rumah dan tiba tepat jam 8.50 malam ketika solat Isyak didirikan di masjidnya.

    Allah SWT menjadi saksi terhadap jasa-jasamu di negeri ini. Perjuangan tanpa penat dan lelah membangunkan Kelantan bersama Islam telah menjadi model pentadbiran di seluruh negara bahkan juga di seluruh negara.

    Perginya Murabbi Ummah Tuan Guru Nik Abdul Aziz ialah satu kehilangan besar buat perjuangan PAS dan juga dakwah Islam di tanah air ini. Namun, perjuangan perlu diteruskan hingga ke nadi yang terakhir.
    Selamat berehat, sampai bersua lagi di akhirat wahai murabbi yang dirindui selalu. Kutitipkan doa dan harapan agar di dalam rahmat Allah jua kau dinaungi. Pesan dan tunjuk ajarmu tidak sekali-kali kulupai.....

    إنا لله وإنا إليه راجعون
    الله اغفر له وعافه واعف عنه وارحمه وأعذه من عذاب القبر وعذاب النار وأدخله يا الله جنتك الفردوس الأعلى مع الذين أنعمت عليهم من النبيين والصدقين والشهداء والصالحين


    Sunday, October 26, 2014

    0

    Curi RM2 Kena Penjara 2 Tahun

  • Sunday, October 26, 2014
  • Rahman Hatim
  • Aqidah memang tidak boleh dijualbeli tetapi mudah tergadai tanpa sedar. Masjid banyak duit. Tetapi pengurusan masjid buat duit masjid macam duit mereka sendiri. Curi rm2 kena penjara. Mungkin yg melidi duit tabung tu dalam kesempitan sangat.
    Aku pernah masuk gereja dekat komplek Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja. Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam kotak tak bertutup ada banyak duit macam2 note. Aku belek buku. Lima ruang utk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah, catitan.
    Berbagai kaum punya nama ada dan memang aku mencari nama melayu. Jumpa beberapa nama siap nombor talipon. Salah satu nama lelaki ambil rm50 utk beli susu anak.
    Aku call no yg dicatat. Sembang bbrp minit. Baru kena berhenti kerja jaga masa tu.
    "Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat surat ke bendahari. Bendahari pula suruh gi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat. Kawan india suruh pi gereja. Boleh terus ambik kemudian baru tulis nama.
    Saya pun pergi tempat tu dgn dia."
    Kenapa encik ambik limapuluh je. Bukan ada orang jaga pun?
    "entahlah. Tapi walaupun takde orang jaga tapi Allah nampak walaupun dalam gereja. Niat saya memang nak beli susu anak dan sikit utk tambang pusing2 cari kerja."

    Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik?
    "Saya terus pergi beli susu anak dan balik rumah dgn nasi bungkus malam lima beranak. Pagi esok gereja talipon dan lepas tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja tu. Takpa la asal tak mencuri."

    Aku langsung teringat pada sorang pakcik yg sedang ronda tempat parking masa tu. Encik masih kerja di situ?

    "Dak dah. Saya dah balik kampung ni. Gereja bagi modal. La ni saya meniaga gerai makan. "

    Masjid patut boleh buat lebih baik dari gereja. Jangan bangga dengan jumlah terkumpul ratusan ribu tp ahli qariah ada yg dapur tak berasap.

    Wallahua'lam

    Kredit
    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com