Friday, September 8, 2017

0

LEYNA GUEST HOUSE KOTA BHARU

  • Friday, September 8, 2017
  • Rahman Hatim
  • Tak ada just nak bagitahu yang kami rasa serba salah, sebab kami ada booking online guest house kat kota bharu, tengok dalam website tu, harga mahal, tapi bila nak check in, owner dia bagi murah, huhu.

    Try korang survey2 tengok, takut nanti korang pulak nak jalan-jalan kelantan, boleh booking guesthouse ni.


    LEYNA GUEST HOUSE

    Kota Bharu City Centre..( KBCC ).

    RM150 je satu malam, boleh duduk satu family.


    Keistimewaan


    • Lokasi strategik dan selamat
    • Berdekatan dengan Wakaf Che Yeh, Bazaar Tok Guru, Pasar Siti Khadijah
    • Pemandangan menarik
    • Berhadapan Pintu Barat KB Mall ( depan Burger King )
    • DIY Hardware
    • Restoran dan Cafe
    • UTC dan Cybercafe
    • Klinik dan Supermarket
    • Luas dan selesa
    • Penghawa dingin
    • Oven
    • Peralatan Mandi Disediakan
    • Satu katil besar
    • Tambahan tilam, selimut dan bantal
    • Sesuai untuk 2 hingga 4 orang.
    • Kemudahan bancuh teh
    • Kemudahan seterika
    • Percuma Nescafe 3 in 1
    • Kemudahan Dobi di bangunan KB City Centre

    Lokasi strategik

    •  Sebelah KB Mall
    •  2 km drpd Wakaf Che Yeh
    •  13 km drpd Pengkalan Kubor
    •  1 km drpd Pasar Siti Khadijah
    • 800 meter drpd Aeon
    •  4 km drpd Kg Laut
    •  600 meter drpd Bazar Tok Guru
    • 800 meter drpd Stesen Bas Tesco
    • 1 km drpd Istana Balai Besar
    •  700 meter drpd Muzium Kelantan
    •  23 km drpd Pantai Irama
    • 18 km drpd Pantai Nami
    •  24 km drpd Pantai Sri Tujoh






























    Korang Hubungi Je Terus Nombor Owner Ni

    014-513 9867 (Leyna Guest House)

    Wednesday, August 30, 2017

    0

    Kelebihan Puasa Hari Arafah

  • Wednesday, August 30, 2017
  • Rahman Hatim
  • Puasa hari Arafah jatuh pada 9 Dzulhijjah.  Ia disunatkan kepada orang yang tidak menunaikan haji, iaitu bagi bukan jemaah haji.  Antara kelebihan puasa sunat hari `Arafah ialah:

    1)  Diampuni dosa setahun yang lepas dan setahun yang akan datang.
    Dari Abu Qatadah radhiAllahu `anhu berkata, Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam pernah ditanya tentang puasa hari `Arafah, kemudian Baginda menjawab:

    يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَ الْبَاقِيَة

    “Puasa itu (puasa hari `Arafah) dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang.”
    (HR Muslim)

    2)  Amalan terbaik yang disukai ALLAH Ta`ala kerana ia termasuk dari 10 hari pertama dari bulan Dzulhijjah.

    Dari Ibnu `Abbas radhiAllahu `anhuma bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

    مَا مِنْ اَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا اَحَبُّ اِلَى اللهِ مِنْ هَذِهِ الْاَيَّامِ, يَعْنِي اَيَّامَ الْعَشْرِ, قَالُوا:  يَا رَسُولَ اللهِ, وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ؟  قَالَ:  وَلاَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ, اِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ

    “Tidak ada hari yang amal soleh padanya lebih dikasihi ALLAH selain dari hari-hari yang sepuluh ini (pada bulan Zulhijjah).”

    Para sahabat bertanya: “Walaupun berjihad di jalan ALLAH?”

    Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:  “Walaupun berjihad di jalan ALLAH, kecuali lelaki yang keluar berjihad membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).”
    (HR al-Bukhari)

    3)  Hari yang paling banyak dibebaskan dari api neraka.
    Dari `A’isyah radhiAllahu `anha berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

    مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنْ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَة

    “Tidak ada hari yang lebih ramai ALLAH Ta`ala membebaskan hambaNYA daripada api neraka lebih daripada hari `Arafah.”
    (HR Muslim)

    Bagi jemaah haji, mereka tidak disunatkan berpuasa.  Malah disunatkan berbuka sebagai mengikut Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam dan supaya dia tetapkuat dan gagah untuk memperbanyakkan doa pada hari tersebut.

    Semoga ALLAH Ta`ala memberikan kita hidayah dan taufiq untuk dapat melaksanakan ibadah puasa sunat hari `Arafah dan mengecapi kelebihan-kelebihan daripadanya, amin…


    Rujukan:

    Riyadh as-Solihin, bab keutamaan berpuasa dan berbuat baik pada 10 hari permulaan bulan Dzulhijjah.
    Al-Fiqhu al-Manhaji `ala Madzhab al-Imam asy-Syafi`i, bab puasa sunat.

    Kredit: shahmuzir


    Thursday, May 5, 2016

    0

    TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS

  • Thursday, May 5, 2016
  • Rahman Hatim
  • TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS





    1. KETIKA MENCARI CALON
    Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

    2. KETIKA MELAMAR
    Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

    3. KETIKA AKAD NIKAH
    Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

    4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
    Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

    5. KETIKA MALAM PERTAMA
    Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

    6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
    Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

    7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
    Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

    8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
    Cintailah isteri atau suami anda 100%

    9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
    Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

    10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
    Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

    11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
    Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

    12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
    Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

    13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
    Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.





    Wednesday, April 13, 2016

    0

    ZUHUD: TANDA BIJAKSANA

  • Wednesday, April 13, 2016
  • Rahman Hatim
  • ZUHUD: TANDA BIJAKSANA

    Nabi Muhammad S.A.W bersabda,

    “Alangkah bertuahnya manusia di dunia ini apabila Allah menurunkan nikmat dan Allah melancarkan lidahnya untuk berkata-kata, Allah memperlihatkan kepadanya keaiban dunia serta penyakit yang disebabkan olehnya, juga penawarnya dan Allah membawanya keluar dari dunia ini dengan kedaan selamat menuju akhirat.”

    Berdasarkan hadis di atas, nikmat yang disebutkan merujuk kepada nikmat kebijaksanaan yang dikurniakan Allah kepada manusia. Kebijaksanaan di sini berpunca daripada hati dan ia berkait rapat dengan sikat manusia itu sendiri. Ia juga berkait rapat dengan apa yang ada di muka bumi ini.

    Bagaimana untuk menjadi bijaksana? Jawapannya, kita mesti menjadi manusia yang zuhud untuk menjadi bijaksana. Zuhud bermaksud cintakan akhirat lebih daripada cinta kepada dunia. Kita tidak terlalu takub pada dunia dengan membiarkan harta benda, pangkat, darjat dan segala apa yang ada di dunia ini mempengaruhi hidup kita. Zuhud juga bermaksud , kita sedia mengguna dan memperalatkan atau berkongsi harta yang kita miliki dengan orang lain yang lebih memerlukan.




    1

    SALAH SATU SIFAT ORANG YANG MENURUT NAFSU

  • Rahman Hatim


  • SALAH SATU SIFAT ORANG YANG MENURUT NAFSU


    Salah satu sifat orang yang menurut hawa nafsu adalah sifat malas berusaha mencari rezeki dengan cara yang halal. Kebanyakan mereka ini mendapati sangat sukar untuk mencari rezeki yang halal. Mungkin pendapatan yang diperolehi apabila ia diusahakan dengan cara yang halal, lebih sedikit berbanding usahah yang dilakukan dengna cara yang mungkar. Sebab itu mereka sanggup melakukan pelbagai perkerjaan yang salah yang menjanjikan pulangan yang sangat lumayan seperti mengedar dadah, melacur dan sebagainya. Semuanya dilakukan untuk hidup mewah dengan cara yang cepat tanpa perlu bersusah payah untuk suatu tempoh yang lama.




    Kredit: Buku, Tundukkan Hati, Nik Abdul Aziz Nik mat
    0

    JANGAN IKUT HAWA NAFSU

  • Rahman Hatim

  • JANGAN IKUT HAWA NAFSU

    Rasulullah S.A.W bersabda,

    “Dalam banyak-banyak perkara yang aku bimbangi berlaku kepada umatku ialah perbuatan menurut hawa nafsu dan panjang angan-angan.” (H.R at-Tirmidzi)

    Perbuatan menurut hawa nafsu boleh menyebabkan manusia berada dalam kesesatan. Apabila manusia banyak menurut hawa nafsu, mereka akan terdorong melakukan sesuatu perkara tanpa mengira halal ataupun tidak perbuatan tersebut. Mereka lebih banyak menghalalkan apa yang diharamkan oleh Islam dan mengharamkan apa yang dihalalkan. Bagi ketua keluarga misalnya, mereka akan mencari nafkah untuk menyara keluarga mereka dengan cara yang haram. Mereka akan menggunakan pelbagai cara sama ada dengan tipu muslihat, mencuri, merompak dan sebagainya. Semua ini dilakukan kerana menurut hawa nafsu mereka sendiri yang ingin hiduo bermewah-mewah.




    Kredit: Buku tundukkan hati, Nik Abdul Aziz Nik Mat.
    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com