Rasai Perubahan Kehidupan Yang Lebih Baik Dengan AMALKAN 3 SOLAT SUNAT INI SELAMA 7 HINGGA 40 HARI

Rasai Perubahan Kehidupan Yang Lebih Baik Dengan AMALKAN 3 SOLAT SUNAT INI SELAMA 7 HINGGA 40 HARI




KEAJAIBAN SOLAT SUNAT TAUBAT, TAHAJJUD  &  HAJAT.


Mengejar CINTA ILLAHI. Melalui pengalaman sendiri beberapa tahun lepas dalam mencari dan mengejar hidayah Allah. Dari dulu memang dalam hati selalu berniat untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik , ingin meninggalkan segala maksiat yang sering dilakukan.


Mungkin kerana dosa maksiat itulah juga diri selalu tidak kuat, ada jatuh bangun, tidak istiqamah, kalah dengan bisikan syaitan dan nafsu. Dan semua brmula bila Allah berikan ujian yang sangat berat, ujian itu hanya berlaku dalam masa 1 hari sahaja, malah mengambil masa dalam beberapa jam saja. 


Allahuakbar, tapi kesannya sangat2 panjang dan berat, membuatkan hati terasa berat,mula merasa diri ini hina dengan dosa dan sebab itulah Allah menghukum dengan ujian seberat itu. Ujiannya ditanggung sendiri, tiada siapa di sisi sebab masa tu berjauhan dengan keluarga. Tapi janji Allah itu pasti, ada hikmah disebalik ujian.


Alhamdulillah, diri ini masih dipelihara, memang dari dulu solat, baca Alquran, menutup aurat dan kewajiban lain sudah menjadi rutin. Namun, dengan ujian yang datang itu, membuatkan tertanya pada diri sendiri, kenapa solatku, ibadah ku selama ini tak mampu mencegah dari perbuatan dosa, kenapa Allah turunkan ujian seberat ini? Di mana silapnya?


Hidup ini hanya orang biasa, alhahamdulillah bukanlah seorang yang jenis liar,bergaul bebas, auratku sudah dijaga, kewajiban ibadah lain sudah laksanakan,tapi di mana silapnya? apa yang kurang dan bocor? 


Kononnya ingin mencari punca diri ini diuji sebegitu. Tak puas hati. Mencari dan terus mencari segala kekurangan dalam diri. Satu masa terdetik,aku sebenarnya mencari SESUATU, dan sedar ada sesuatu yang kosong, yang tak kena dengan HATI. 


Teringat pesanan ustaz ustazah dalam video2 yang ditonton..HATI !!! jika baik ia,maka baik lah seluruhnya.


Tersedar mungkin ada sesuatu tak kena dengan HATI.Karat2 dosa mungkin menebal  dalam hati,hingga terasa tiada ruang untuk CAHAYA menembusi hati ni. Ye, aku solat, membaca alquran dan sebagainya. Tapi aku lupa aku jarang beristighfar dan membersihkan hati dengan sebenar2 keinsafan dan taubat. Mungkin kerana itu karat2 dosa tak mampu dihakis walau sekadar solat,tapi HATIKU BERMASALAH.


Mungkin kerana hati,solatku tak khusyuk, mungkin kerana hati, ibadahku yang lain tak cukup kuat untuk mengubah diri ni. Ya,baru tersedar aku jarang laksanakan ibadah sunat yang lain, jarang sekali solat sunat taubat. Jarang sekali duduk tunduk dengan sebenar2 penyesalan di hadapan ALLAH, HATIKU LALAI.


Dengan izinNYA, aku mula mencari kaedah dan cara lain dalam membersihkan semula hatiku ini. Mengikis segala karat dosa supaya aku mampu merasa nikmat dalam ibadahku yang lain, supaya aku dapat merasakan kemanisan solatku, ibadahku.


Ingin mengosongkan hati, membersihkan hati. Salah satu cara yang aku cuba amalkan dan aku cuba jadikan sebagai RUTIN BARU, penambahbaikan dalam amalan disamping berharap semua amalan sunat ini mampu membantu. Aku mula selitkan SOLAT SUNAT TAUBAT,SOLAT SUNAT TAHAJJUD & SOLAT SUNAT HAJAT dalam rutin harian. Bagi aku, ini adalah SOLAT 3 SERANGKAI.


Kenapa pentingnya solat sunat ini? 


Solat sunat taubat adalah cara membersihkan semula hati,kikis segala karat dosa dengan TAUBAT, sebenar2 penyesalan dan tekad untuk meninggalkan dosa kecil mahupun besar. 


Manakala, solat sunat hajat pula penting adalah untuk aku terus berdoa supaya Allah memberi kekuatan untuk aku terus laksanakan perjuangan ini, perjuangan/jihad melawan bisikan syaitan dan nafsu diri sendiri. Jihad membaiki diri sendiri untuk ke jalanNya. Untuk ALLAH permudahkan segala proses aku dalam membaiki hati dan diri. 


Seterusnya, solat sunat tahajud pula adalah peluang yang ingin aku rebut sebab aku pernah dengar bahawa masa tahajud ni adalah waktu ALLAH paling dekat dengan kita, ALLAH TURUN KE LANGIT DUNIA !!!! Dan solat sunat tahajjud juga antara solat sunat yang sangat dituntut. 


Jadi, itulah waktu terbaik untuk aku luahkan segalanya, untuk aku minta keampunan,mohon petunjuk dan hajat yang aku inginkan. Saat tahajud, aku nak merasakan ALLAH tu dekat, tempat aku bergantung harap. Bagi aku, 3 solat sunat ini adalah gabungan yang sangat sempurna yang ALLAH anugerahkan kepada kita sebagai amalan.


Dengan izinNYA, aku semakin terbiasa dengan amalan sunat ini. Alhamdulillah. Selepas bertahun aku cuba jadikan solat2 ini sebagai rutin dan cuba untuk istiqamah, semakin hari semakin aku merasa HATI ku kembali lapang, hatiku semakin cenderung untuk melaksanakan perkara2 baik, ALLAH juga hadirkan orang yang baik2 disekelilingku, terasa kemanisan dalam ibadah2 lain, segala urusan dipermudahkan, terasa ALLAH itu dekat dan ada pun ujian2 lain yang datang aku makin mudah melalui semuanya, kebergantungan aku pada ALLAH makin teguh. 


Aku dapat merasakan kemanisan dan kebesaran hikmah yang ALLAH berikan pada aku selepas ujianNya yang terdahulu,ujian yang membuatkan aku lebih dekat dengan Nya, ujian yang membaiki hatiku. Sehingga aku merasa ujian yang dulu tidaklah sebesar mana jika dibandingkan dengan nikmat dekat dengan jalanNya yang ALLAH anugerahkan ini.


Insyaallah, semoga perkongsian ini dapat membantu sahabat2 yang masih mencari2 jalan untuk memperbaiki diri dalam mencari redha ALLAH. Mulakan dengan istighfar dan taubat, bersihkan hati, kosongkan hati dari karat2 dosa. Semoga dengan hati yang bersih dapat menerima segala kebaikan dariNYA.Semoga kita semua terus istiqamah...AMIN.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama