Rukun Nikah Ada 5 Perkara Mengikut Aturan Islam Yang Sebenar

Rukun Nikah Ada 5 Perkara Mengikut Aturan Islam Yang Sebenar

    Muqadimah


    Kekeliruan dan konfius masih lagi berlegar dibenak fikiran orang kita mengenai rukun nikah , rukun nikah ada 5 perkara mengikut aturan Islam yang sebenar, berikut perkongsian ringkas ini untuk anda.


    Rukun Nikah Ada 5 Perkara


    • Pengantin lelaki (Bakal suami)
    • Pengantin perempuan (Bakal isteri)
    • Wali
    • Dua orang saksi lelaki
    • Ijab dan qabul (akad nikah)


    Rukun perkahwinan Islam ini adalah asas yang digunakan dalam perkahwinan Malaysia, dan beberapa syarat perkahwinan lain yang perlu juga anda penuhi.


    Apakah Perbezaan Antara Makna Rukun Perkahwinan Dan Syarat Sah Perkahwinan?


    Syarat sah adalah maklumat terperinci mengenai syarat yang perlu dipenuhi oleh setiap rukun perkahwinan.


    Sebagai contoh, jika anda menyebut pengantin lelaki atau calon suami, bagaimana pengantin lelaki harus memastikan bahawa perkahwinan itu sah?


    Ini adalah yang dimaksudkan dengan syarat sah perkahwinan.


    Jadi, adakah jelas perbezaan antara rukun perkahwinan dan syarat sah perkahwinan?


    Syarat-Syarat Sah Nikah


    Syarat sah perkahwinan mesti dipatuhi agar setiap rukun perkahwinan itu berlaku dengan sah.


    Berikut adalah perinciannya:


    i ) Syarat-Syarat Bakal Suami


    Biasanya, banyak orang menyebut syarat ini sebagai rukun perkahwinan untuk lelaki.


    Syarat yang perlu dipenuhi oleh bakal suami seperti berikut:


    • Islam
    • Lelaki yang tertentu
    • Bukan mahram dengan bakal isteri
    • Bukan dalam ihram haji atau umrah
    • Dengan kerelaan sendiri (tidak sah jika dipaksa)
    • Mengetahui wali yang sah bagi akad nikah tersebut
    • Mengetahui bahawa perempuan itu boleh dan sah dinikahi
    • Tidak mempunyai empat orang isteri yang sah dalam satu masa.


    ii ) Syarat-Syarat Bakal Pengantin Perempuan


    Bagi pengantin perempuan juga, mesti mematuhi syarat yang berikut:


    Syarat sah nikah bagi calon isteri adalah:


    • Islam
    • Bukan seorang khunsa
    • Perempuan yang tertentu
    • Tidak dalam keadaan idah
    • Bukan dalam ihram haji atau umrah
    • Dengan rela hati (bukan dipaksa kecuali anak gadis))
    • Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
    • Bukan isteri orang atau masih ada suami


    iii ) Syarat Untuk Si Wali


    Untuk memasuki rukun perkahwinan berikutnya, yang berkaitan dengan wali, syarat-syarat tertentu mesti dipenuhi untuk memastikan perkahwinan itu sah.


    Mengenai persoalan wali, selain syarat hukum wali, ada hal lain yang perlu diperhatikan, iaitu jenis wali.


    Sebelum itu, anda perlu memahami syarat sah wali seperti berikut:


    • Adil
    • Islam
    • Baligh
    • Lelaki
    • Merdeka
    • Tidak fasik, kafir atau murtad
    • Bukan dalam ihram haji atau umrah
    • Waras – tidak cacat akal fikiran atau gila
    • Dengan kerelaan sendiri dan bukan paksaan
    • Tidak muflis atau ditahan kuasa atas hartanya.


    Bagi pengantin perempuan, anda perlu jelas dan memahami kebenaran mengenai syarat sah wali.


    Ini kerana dalam beberapa kes, seperti ketika pengantin perempuan menginginkan seseorang menjadi walinya tetapi tidak memenuhi syarat di atas.


    Anda sendiri boleh ibaratkan hal tersebut seperti rahsia pengantin perempuan dengan walinya sahaja.


    Ini akan membatalkan perkahwinan, dan perkahwinan di antara mereka akan selamnya menjadi bentuk perzinaan.


    Jenis-Jenis Wali


    • Bapa (Wali Mujbir)
    • Datuk (Wali Mujbir)
    • Saudara lelaki seibu sebapa
    • Saudara lelaki sebapa
    • Anak saudara lelaki daripada saudara lelaki seibu sebapa dan keatas
    • Anak saudara lelak daripada adik beradik elalki sebappa dan keatas
    • Bapa saudara seibu sebapa dan keatas
    • Bapa saudara daripada sebelah bapa
    • Anak lelaki daripada bapa saudara seibu sebapa dan ke bawah (sepupu)
    • Anak lelaki daripada bapa saudara sebapa (sepupu)
    • Wali Hakim


    Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, akan dikongsi dengan anda jenis-jenis wali.


    Sekiranya anda memerlukan penjelasan yang lebih terperinci dan mendalam, amat disyorkan agar anda pergi ke pejabat agama dan meminta pertolongan mereka.


    Jenis wali yang ada adalah seperti berikut:


    •  Wali Mujbir

    Wali itu berasal dari ayah atau datuknya sendiri, bapa bakal pengantin perempuan.


    Wali tersebut mempunyai hak untuk bersetuju atau tidak bersetuju untuk berkahwin bagi pihak anak perempuan atau cucu perempuan mereka.


    Sebaiknya dapatkan persetujuan calon isteri sebelum membuat keputusan.


    •  Wali Aqrab


    Untuk jenis Wali ini, mereka adalah orang yang paling dekat dengan urutan yang betul dan berhak untuk berkhidmat sebagai Wali bagi bakal isteri mereka.


    •  Wali Ab’ad


    Untuk jenis Wali berikutnya, mereka yang agak jauh dari susunan yang layak menjadi Wali.


    Ini disebabkan oleh ketiadaan wali aqrab yang berkaitan.


    Wali Ab'ad juga akan berpindah ke Wali Ab'ad yang seterusnya, jika tidak ada orang yang terdekat.


    • Wali Raja atau Wali Hakim


    Orang jenis ini adalah yang diberi kuasa atau ditugaskan oleh pemerintah untuk menjadi wali.


    Mereka juga boleh ditauliahkan oleh pihak kerajaan negeri.


    Wali ini adalah orang yang dilantik untuk melaksanakan tugas ini atas sebab-sebab tertentu, seperti:


    •  Wali yang memenuhi syarat enggan untuk menjalankan tanggungjawab mereka atas sebab yang tidak munasabah
    •  Wali yang memenuhi syarat namun tidak dapat melakukannya atas sebab tertentu


    Syarat-Syarat Saksi


    Saksi juga perlu mematuhi dan memenuhi syarat tertentu agar semua rukun perkahwinan dapat dilaksanakan secara sah.


    Keadaan saksi yang harus diperhatikan, syaratnya:


    • Islam
    • Lelaki
    • Baligh
    • Berakal
    • Merdeka
    • Sekurang-kurangya dua orang
    • Memahami kandungan lafaz ijab dan qabul
    • Dapat mendengar, melihat dan bercakap (tidak buta, bisu atau pekak)
    • Adil (Tidak melakukan dosa besar dan tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil)
    • Bukan tertentu yang menjadi wali.


    Makna khusus di sini adalah bahawa orang itu adalah satu-satunya orang yang boleh menjadi wali tetapi memilih untuk tidak menjadi wali dan saksi.


    Contohnya, seorang bapa saudara layak menjadi wali perkahwinan tersebut.


    Namun, dia memilih untuk mewakilkan seseorang yang lain untuk bertindak sebagai wali, sementara bapa saudaranya memilih untuk menjadi saksi, dan kemudian secara jelas perkahwinan itu tidak sah.


    Ini kerana bapa saudara telah termasuk dalam kategori orang tertentu yang seharusnya menjadi wali.


    Syarat-Syarat Ijab, Qabul Dan Contoh Lafaznya 


    Ijab dan Qabul atau istilah yang sering anda dengar adalah akad nikah.


    Untuk akad dalam perkahwinan, beberapa syarat perlu dipenuhi sehingga perkahwinan anda dianggap sah berdasarkan Hukum Syarak.


    Ia terbahagi kepada dua bahagian:


    • Syarat sah ijab
    • Syarat sah qabul


    i ) Syarat Sah Ijab


    Syarat sah ijab dalam rukun perkahwinan adalah seperti berikut:


    • Pernikahan yang bakal dilangsungkan hendaklah dilakukan dengan perkataan nikah atau perkataan yang membawa maksud yang sama dengannya secara terang dan tepat.
    • Ia seharuslah tidak dikaitkan dengan tempoh masa yang tertentu seperti jenis pernikahan yang dipersetujui dalam tempoh tertentu dalam nikah kontrak atau nikah mutaah.
    • Bukan dilakukan secara taklik iaitu tiada sebutan prasyarat sewaktu ijab (lafaz akad) dilafazkan.
    • Ia juga tidak boleh menggunakan perkataan yang berupa atau membawa maksud berkias atau menyindir.
    • Lafaz ijab ini perlulah dilafazkan oleh wali atau wakilnya.


    Contoh lafaz ijab:


    “Aku nikahkan dikau dengan (nama penuh calon isteri) dengan mas kahwin sebanyak (jumlah mas kahwin) tunai.”


    ii ) Syarat Sah Qabul


    Mengenai syarat qabul dalam rukun perkahwinan, syarat-syarat berikut harus dipenuhi:


    • Lafaz qabul (terima) perlulah bersesuaian dengan lafaz ijab
    • Ia juga perlulah secara nyata, terang dan jelas, bukan dalam bentuk kiasan
    • Lafaz qabul perlulah dilafazkan oleh calon suami atau wakilnya (atas sebab tertentu)
    • Tidak mempunyai ikatan atau mengandungi sebarang bentuk perkataan yang mempunyai batas tempoh waktu
    • Tidak dilafazkan secara taklik iaitu tiada sebutan prasyarat sewaktu qabul dilafazkan
    • Haruslah menyebut nama calon isteri
    • Lafaz tidak boleh diselangi dengan perkataan lain


    Contoh lafaz qabul:


    “Aku terima nikahnya (nama penuh calon isteri) dengan mas kahwin sebanyak (jumlah mas kahwin) tunai.”


    Selain itu, ia juga boleh dilafazkan seperti berikut:


    “Aku terima nikahnya (nama penuh calon isteri) sebagai isteriku.”


    Rujukan



    Catat Ulasan

    Terbaru Lebih lama