Panduan Dan Hukum Nama Anak Lelaki Dan Perempuan
Apa hukum dan panduan yang terbaik memilih nama anak dalam kontek Islam. Nama-nama Sangat Bernilai Dari Segi Agama Dan Kehidupan Manusia.
Dia akan dikenali dengan nama ini, nama ini juga akan disebut di akhirat. Kerana nama itu bukan perkara remeh. Sebenarnya, ini mungkin termasuk undang-undang larangan jika nama yang diberikan tidak sesuai dengan ajaran Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam.
Nama itu juga merupakan simbol khas yang dapat membezakan seseorang daripada yang lain. Walaupun atas nama seseorang, anda boleh mengetahui agamanya, sama ada beragama Islam atau tidak.
Nama juga boleh mempengaruhi atau menggambarkan watak dan keperibadian orang yang menjadi milik namanya. Oleh itu, nama itu adalah salah satu perkara pertama yang harus anda perhatikan untuk bayi anda yang baru lahir.
Semasa bayi masih dalam kandungan, ibu bapa mencari dan merancang dengan teliti nama yang akan diberikan kepada bayi mereka yang belum lahir.
Kecenderungan memberi nama anak-anak yang panjang dan sukar diucapkan bagus untuk difikirkan semula. Pengucapan yang tidak baik akan mengubah makna nama menjadi makna yang berbeza.
Oleh itu, Islam telah memberikan garis panduan dan undang-undang khusus yang berkaitan dengan tatanama ini.
Waktu Yang Paling Afdhal Untuk Menamakan Anak
Menurut Imam al-Nawawi Rahimahullah dalam kitab al-Adzkar, sunat dinamakan anak pada hari ketujuh atau pada hari kelahirannya berdasarkan hadis-hadis yang asli dan harus menamakan anak itu sebelum atau selepas hari ketujuh.
Imam al-Bukhari Rahimahullah, pada gilirannya, mengkhususkan diri dalam memberi nama kepada anak-anak pada hari kelahiran bagi ibu bapa yang tidak merancang untuk mempunyai anak mereka.
Ibrahim Radhiallahu adalah "putra nabi Shallallahu" Alaihi vassallam, "Abdullah bin Az-Zubail Lahu Abdullah bin az-zubair Radhiallahu" dan beberapa sahabat yang lain.
Bagi ibu bapa yang merancang untuk melakukan "aqiqah" untuk anak-anak mereka, berkhatan akan memberi nama anak-anak mereka pada hari ketujuh.
Pandangan ini juga disokong oleh Imam Ibn Hajar Askarani Rashimullah. Begitu juga, sunat diberi nama anak ibu yang meninggal sebelum dinamakan.
Sunat juga diberikan nama kepada as-siqth iaitu kandungan yang gugur yang telah ditiupkan roh kepadanya menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah. Jika belum dapat dikenal pasti jantina as-siqth itu sama ada lelaki atau perempuan, maka dinamakan dia dengan nama yang sesuai untuk keduanya seperti Hindun " هند " dan Thalhah ."طلحة"
Memilih Nama Yang Baik
Sunat menamakan anak dengan nama yang baik. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan Imam Ahmad Rahimahumallah daripada Abu ad-Darda‘ Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
إنَّكم تُدْعَوْنَ يَوْمَ القِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَحَسِّنُوا أَسْمَاءَك
Maksudnya: “Sesungguhnya kamu akan dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu,maka perelokkanlah nama-nama kamu.” (Hadits riwayat Abu Daud dan Ahmad)
Nama Yang Paling Disukai Oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala
Sebaik-baik nama dan yang paling disukai oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala ialah ‘Abdullah " عبد الله " dan ‘Abdurrahman " "عبد الرحمن sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
وأَحَبُّ الْأَسْمَاءِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى عَبْدُ اللَّهِ، وعبدُ الرَّحمن
Maksudnya: “Nama-nama yang paling disukai di sisi Allah ialah ‘Abdullah dan ‘Abdurrahman.” (Hadits riwayat Abu Daud)
Sebaik-baik nama selepas nama ‘Abdullah dan ‘Abdurrahman ini pula ialah nama-nama ‘Abd " عبد " (hamba) yang disandarkan kepada nama-nama Allah yang sembilan puluh sembilan (al-Asma ‘alHusna) seperti ‘Abdurrahim " عبدالرحيم ", ‘Abdulmalik' "عبدالملك" , ‘Abdussalam " عبدالسلام " dan yang seumpamanya. (Fatwa: 24/1984)
Menurut Imam al-Qurthubi Rahimahullah, nama-nama sebegini memiliki kelebihan, kerana ianya menggabungkan sifat-sifat yang wajib bagi Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan sifat yang wajib bagi manusia iaitu ‘ubudiyyah (penghambaan).
Manakala nama Muhammad " محمد " dan kemudian nama Ahmad " أحمد " pula adalah nama yang paling afdhal selepas nama-nama tersebut. (Fatwa: 24/1984)
Menggunakan Nama-Nama Para Nabi Dan Para Malaikat
Imam an-Nawawi Rahimahullah berkata bahawa menurut mazhab as-Syafi‘e dan jumhur ulama, harus menamakan anak dengan nama-nama para nabi dan begitu juga nama-nama para malaikat.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyarankan untuk menamakan anak dengan nama para nabi. Ini jelas sebagaimana sabda Baginda:
تَسَمُّوا بِأَسْمَاءِ الأَنْبِيَاء
Maksudnya: “Bernamalah kamu dengan nama-nama para Nabi.” (Hadits riwayat Abu Daud)
Bahkan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri telah menamakan putera Baginda sempena nama seorang nabi iaitu Nabi Ibrahim ‘alaihissalam.
Diceritakan juga dalam kitab al-Adab al- Mufrad bahawa Baginda menamakan seorang sahabat Baginda sempena nama seorang nabi iaitu Nabi Yusuf ‘alaihissalam.
Abu Hurairah dan Jabir Radhiallahu ‘anhuma pula telah meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
سَمُّوا بِاِسْمِي وَلَا تَكَنَّوْا بِكُنْيَتِي
Maksudnya: “Namakan (anak) kamu dengan namaku dan janganlah kamu menggelarnya dengan gelaranku.” (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Menamakan anak dengan nama Muhammad mempunyai banyak kelebihan. Kata ulama:
Bahkan nama Muhammad mengandungi beberapa kelebihan yang sangat tinggi, sayugia⑴ tiada kosong dari nama Muhammad itu di dalam sesuatu keluarga. (Fatwa: 66/91)
Imam asy-Syafi‘e Radhiallahu ‘anhu ketika menamakan anak beliau dengan nama Muhammad berkata: “Aku menamakannya dengan nama yang paling aku sukai.”
Menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah, maksud kata Imam as-Syafi‘e Radhiallahu ‘anhu “nama yang paling aku sukai” itu ialah nama yang paling disukainya selepas nama ‘Abdullah dan Abdurrahman'.
Perlu diingat, nama Muhammad itu nama yang baik lagi mulia. Oleh itu jangan dipotong-potong atau diringkaskan ejaannya sehingga menjadi seperti “Md.” atau “Mohd.”, kerana perbuatan itu tiada berkat dan kurang adab terhadap Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam. (Fatwa: 66/1991)
Hukum Menamakan Anak Dengan Nama Selain Arab
Dr Yusuf al-Qaradhawi yang berkata: “Ahli fiqh tidak melarang perihal apa yang saya ketahui sebagai menamakan anak dengan nama-nama bukan Arab selagi maknanya adalah baik dari segi bahasa.
Ramai Muslim yang mengekalkan nama orang bukan Arab untuk kaum lelaki dan wanita selepas keislaman mereka walaupun mereka berada dalam kehidupan dan budaya orang Arab.
Nama-nama yang menyerupai nama sedemikian adalah Mariyyah al-Qibtiyyah, ibu kepada Ibrahim, putera kepada Nabi SAW yang dikenali sebagai nama al-Qibti al-Misri.
Ada juga para sahabat dan tabi’in yang nama mereka berasal daripada nama tumbuh-tumbuhan. Contohnya Talhah (pohon Talha), Salmah (pohon Salma), dan Handzalah (pohon yang buahnya begitu pahit).
Ataupun nama haiwan dan burung seperi asad (singa), fahd (harimau bintang), haitham (singa padang pasir), dan saqr (burung helang).
Ataupun nama ciptaan yang keras atau benda semula jadi seperti bahr (laut), jabal (bukit) dan sakhar (batu besar).
Ataupun nama yang berbentuk sifat yang diambil daripada makna asal. Contohnya Amir (yang panjang umur), Salim (yang sejahtera), Umar (yang mempunyai umur yang panjang), Said (yang bahagia), Fatimah (yang dipisahkan daripada susuan), Aisyah (yang hidup), Safiyyah (yang bersih), dan Maimunah (yang dipercayai).
Ataupun nama orang terdahulu yang antara mereka menjadi ikutan berdasarkan jejak hidup mereka daripada kalangan Nabi, orang-orang soleh dan solehah seperti Ibrahim, Ismail, Yusuf, Musa dan Maryam.
Berdasarkan rangkuman panduan-panduan ini, seorang Muslim dibenarkan menamakan anak lelaki ataupun anak perempuan, sama ada dengan nama Arab ataupun nama bukan Arab. (Lihat Fatawa Mu’asirah, 2/404-405)
Walaupun begitu, mufti cadangkan berilah nama yang baik dan tiada sebarang unsur syirik serta ada harapan dan doa untuk anak yang kita namakan itu. Kami juga sarankan agar nama-nama yang diberikan perlu terbeza daripada nama yang bukan Islam.
Begitu juga dengan penggunaan bin atau binti amat patut dikekalkan. Ini sesuai dengan budaya yang telah kita fahami sejak sekian lama.
Tujuannya supaya tidak menimbulkan sebarang persoalan dan pertanyaan adakah seseorang ini Islam atau tidak, tetapi dengan hanya disebut nama maka akan diketahui seseorang itu Islam atau sebaliknya.
Contoh Nama Anak Lelaki Yang Baik Maksudnya
Abjad | Nama | Maksud |
A | Abdul Alim | Hamba Allah Yang Mengetahui |
Abdul Aliyy | Hamba Allah Yang Agung | |
Abdul Alyan | Hamba Allah Yang Agung | |
Abdul Azim | Hamba Allah Yang Agung | |
Abdul Aziz | Hamba Allah Yang Mulia | |
Abdul Baqi | Hamba Allah Yang Kekal | |
Abdul Bari | Hamba Allah Yang Banyak Kebaikan | |
Abdul Basit | Hamba Allah Yang Melimpah Nikmat | |
Abdul Dayyan | Hamba Allah Yang Membalas | |
Abdul Fattah | Hamba Allah Yang Membuka | |
B | Keindahan semasa | Keindahan semasa |
Badri | Bulan purnamaku, mempercepat jalannya | |
Bahadur | Berani, kuat | |
Bahauddin | Sinaran/ keindahan agama | |
Bahir | Elok, mempesona | |
Bahiyy | Cemerlang | |
Bahjan | Rupawan, Cemerlang | |
Bilal Nama | sahabat nabi, titisan embun | |
Bukhari | Imam perawi hadis | |
Bustan | Taman, kebun | |
H | Hatim | Pemutus, penentu, murni, yang lurus, benar |
Hasyimi | Dermawan, murah hati | |
Hazim | Tegas, cermat, bijak, teliti | |
Haziq | Cerdik, pandai | |
Helmi | Sabar dan berakal | |
Hassan | Sangat baik, bagus | |
Hasyim | Pemurah, yang suka menjamu orang | |
Haiqal | Pokok yang besar dan subur | |
Haziz | Bernasib baik | |
Hazmi | Ketegasanku |
Contoh Nama Anak Perempuan Yang Baik Maksudnya
Abjad | Nama | Maksud |
A | Aabidah | Tekun beribadah |
Aafiyah | Sihat, selamat | |
Aaliya | Yang mulia, tinggi kedudukannya | |
Abadi | Yang Kekal | |
Adawiyah | Penawar, seorang perempuan Sufi | |
Adira | Kuat | |
Adlina | Keadilan kita | |
Afeefa | Jujur, tulus | |
Afeeya | Sihat, selamat | |
Afifah | Berbudi bahasa, punya harga diri, bermartabat tinggi | |
B | Baiduri | Permata |
Balqis | Panjang umur, ratu Isteri Nabi Sulaiman AS | |
Bashirah | Bijaksana, berakal | |
Batrisya | Cerdik, pintar | |
Bazilah | Yang pintar | |
Badaai | Keindahan | |
Baainah | Yang nyata | |
Bahiyah | Cemerlang, indah | |
Bahriah | Kecantikan, kilauan | |
Bahirah | Cantik, berseri, elok, indah | |
S | Saadah | Kebahagiaan |
Sadiyah | Berbahagia | |
Safa | Suci, bersih | |
Safanah | Membuat kapal, angin agak keras | |
Safiya | Yang bersih dan jujur | |
Saidah | Berbahagia | |
Saifanah | Lenjang seperti pedang terhunus | |
Saihah | Bagus, berguna | |
Saila | Cahaya matahari | |
Sakinah | Ketenangan, ketentraman |