Hebatnya Asma Binti Abu Bakar As-Siddiq Kerana Agama Dan Matlamatnya

Hebatnya Asma Binti Abu Bakar As-Siddiq Kerana Agama Dan Matlamatnya


ASMA, PEMILIK DUA TALI PINGGANG. Nama beliau adalah Asma binti Abu Bakar As-Siddiq. Beliau adalah saudara perempuan kepada Aisyah, Ummul Mukminin. Suami Asma pula bernama Zubair bin Al-Awwam.


Beliau adalah pendamping setia Nabi Muhammad s.a.w, merangkap sepupu baginda. Asma juga adalah ibu kepada seorang khalifah yang sangat mahir berperang dan tangkas menunggang kuda, iaitu Abdullah bin Zubair.


Asma memeluk agama Islam bersama golongan Sabiqin yang lain. Asma adalah termasuk dalam golongan terawal yang memeluk agama Islam. Ketika kaum Muslimin giat berdakwah di Makkah, beliau turut memikul bebanan itu.


Malah, mereka sama-sama merasa keperitan dalam berjuang di jalan Allah s.w.t. . Malah, pada peristiwa hijrah ke Madinah, Asma berjaya merakam tiga situasi penting. Ia adalah tentang pendiriannya yang membanggakan dan menjadi sejarah Nabi Muhammad s.a.w.


Asma Menceritakan Peristiwa Pertama Dengan Rasulullah s.a.w.


Beliau menceritakan, Tatkala Nabi Muhammad s.a.w ingin berhijrah ke Madinah,aku menyediakan bekalan makanan buat baginda.


Tetapi, aku tidak menjumpai apa-apa pun yang boleh digunakan bagi mengikat bekas makanan serta minuman itu. Aku mengadu kepada Abu Bakar, 'Aku tidak jumpa apa pun, kecuali tali pinggangku'.


Abu Bakar menjawab,"Belahkan tali pinggang itu kepada dua. Kemudian, ikat bejana air dengan salah satu daripada belahan itu. Manakala yang satu lagi, ikatkan pada bekas makanan.”


Ketika Asma bertindak demikian, Nabi Muhammad s.a.w berkata kepada beliau lalu berdoa, "Semoga Allah menggantikan tali pinggangmu ini dengan dua tali pinggang di Syurga".


Asma Mengisahkan Kejadian Kedua


Beliau berkata, selepas Nabi Muhammad s.a.w dan Abu Bakar keluar berhijrah, sekumpulan orang Quraisy datang ke rumah kami. Antaranya adalah Abu Jahal bin Hisyam. Mereka semua menunggu di hadapan rumah Abu Bakar.


Lalu aku keluar menemui mereka. Mereka bertanya, "Di manakah ayahmu,wahai puteri Abu Bakar?" 


Aku menjawab. ”Eh,tidak tahu pula aku. Di mana ya ayahku? Mendengar jawapan itu, Abu Jahal mula mengangkat tangan dan menampar mukaku. Abu Jahal memang terkenal dengan sikapnya yang kasar dan keji. Tamparannya yang cukup kuat menyebabkan anting-antingku tercabut.”


Peristiwa Ketiga, Asma Menceritakan ,


" Selepas Nabi Muhammad s.a.w dan Abu Bakar berangkat menuju ke Makkah,Abu Bakar membawa semua wangnya yang berjumlah lima atau enam ribu dirham".


Asma menyambung , selepas keberangkatan mereka, datukku, Abu Quhafah datang ke rumah kami. Mata beliau sudah tidak dapat melihat lagi. Beliau berkata, "Demi Allah,aku dapat rasakan kejutan Abu Bakar terhadap kalian. Abu Bakar membawa kesemua hartanya".


Aku menjawab, Tidak, wahai datukku. Beliau tinggalkan kepada kami kebaikan yang banyak. Lalu,aku mencari beberapa biji batu. Kemudian menyusunnya ke dalam sebuah lubang di dalam rumah. Abu Bakar menjadikan lubang itu sebagai tempat  menyimpan hartanya.


Selepas menyusun batu-batu itu, aku meletakkan pula kain di atasnya. Selepas selesai, aku memimpin tangan datuk dan berkata, 'Wahai datukku,sekarang sila letak tanganmu di atas harta ini'. Lalu Abu Quhafah meletakkan tangannya dan berkata, 'Tidak mengapalah kalau begini. Abu Bakar sudah sediakan harta untuk kalian. Ini sudah baik. Harta sebanyak ini mencukupi untuk kalian'.


Asma menerangkan semula,"Demi Allah, Abu Bakar tidak meninggalkan harta sedikit pun buat kami. Tetapi, aku bertindak sedemikian hanya bagi menenangkan hati orang tua tersebut".


Inilah Asma seorang wanita Islam. Beliau bukanlah seorang yang bersikap menggilai barangan perhiasan. Tetapi, beliau adalah seorang wanita yang beriman dan sangat fokus pada matlamatnya.  Tidak hairanlah sekiranya beliau sangat berani dalam memelihara rahsia.


Malah, begitu kuat ketika berhadapan dengan Abu Jahal beserta pengikutnya.Beliau juga redha mengorbankan tali pinggangnya. Apatah lagi bersabar menahan kesakitan akibat tamparan Abu Jahal.


Beliau terpaksa berhelah bagi mendapatkan restu datuknya. Bahkan, Asma gembira atas apa yang dia lakukan demi agama dan matlamatnya.




Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama