Wednesday, April 13, 2016

Pin It

0

ZUHUD: TANDA BIJAKSANA

  • Wednesday, April 13, 2016
  • Rahman Hatim
  • Share
  • ZUHUD: TANDA BIJAKSANA

    Nabi Muhammad S.A.W bersabda,

    “Alangkah bertuahnya manusia di dunia ini apabila Allah menurunkan nikmat dan Allah melancarkan lidahnya untuk berkata-kata, Allah memperlihatkan kepadanya keaiban dunia serta penyakit yang disebabkan olehnya, juga penawarnya dan Allah membawanya keluar dari dunia ini dengan kedaan selamat menuju akhirat.”

    Berdasarkan hadis di atas, nikmat yang disebutkan merujuk kepada nikmat kebijaksanaan yang dikurniakan Allah kepada manusia. Kebijaksanaan di sini berpunca daripada hati dan ia berkait rapat dengan sikat manusia itu sendiri. Ia juga berkait rapat dengan apa yang ada di muka bumi ini.

    Bagaimana untuk menjadi bijaksana? Jawapannya, kita mesti menjadi manusia yang zuhud untuk menjadi bijaksana. Zuhud bermaksud cintakan akhirat lebih daripada cinta kepada dunia. Kita tidak terlalu takub pada dunia dengan membiarkan harta benda, pangkat, darjat dan segala apa yang ada di dunia ini mempengaruhi hidup kita. Zuhud juga bermaksud , kita sedia mengguna dan memperalatkan atau berkongsi harta yang kita miliki dengan orang lain yang lebih memerlukan.




    Do you like this story?

        
        

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com