Wednesday, October 19, 2011

Pin It

0

Doa Sujud Tengah Malam Paling Mustajab

  • Wednesday, October 19, 2011
  • Rahman Hatim
  • Share

  • Ada beberapa waktu atau masa khusus yang memiliki keistimewaan dengan Allah SWT mengkabulkan doa. Justeru, hendaklah seorang yang beriman berusaha untuk berdoa pada waktu diberkati itu dan memohon dalam doanya kebaikan, rahmat dan afiat. 

    Jangan meminta seksaan dan kebinasaan. Antara waktu paling mustajab adalah tengah malam dan sesudah solat fardu. 

    Rasulullah SAW bersabda dalam hadis riwayat at-Tirmizi daripada Abu Umamah, beliau berkata (yang bermaksud): Rasulullah SAW pernah ditanya: Doa bagaimana yang lebih didengar? Baginda SAW menjawab, doa pada tengah malam yang terakhir dan sesudah solat fardu.”

    Sebaik-baiknya lakukanlah solat hajat dua rakaat. Rakaat pertama sesudah membaca al-Fatihah, bacalah surah al Kafirun dan pada rakaat kedua, sesudah membaca al-Fatihah, bacalah surah al-Ikhlas. Kemudian pada sujud terakhir, berdoalah. Sebaik-baiknya berdoa ketika sujud dalam solat kerana ia dalam keadaan paling dekat dengan Penciptanya. 

    Rasulullah SAW bersabda: “Sedekat-dekat seorang hamba kepada Tuhannya adalah ketika ia sujud.” Maka perbanyakkanlah berdoa dalam sujud. 

    Mungkin ada yang bertanya, adakah doa yang pernah dipanjat itu diterima? Rasulullah SAW bersabda dalam hadis daripada Abu Hurairah (yang bermaksud): “Doa seseorang kamu akan dikabulkan selama ia tidak terburu-buru, ia mengucapkan, Aku sudah berdoa kepada Tuhanku tetapi Tuhan tidak memperkenankan doaku” (Muttafaqun ‘Alaih). 

    Atau dalam hadis lain menyebut (yang bermaksud): Doa seseorang itu akan dikabulkan selama ia tidak berdoa untuk berbuat dosa atau untuk memutuskan silaturahim, selama ia tidak terburu-buru.” 

    Baginda ditanya, “Ya Rasulullah, apakah yang dimaksudkan dengan terburu-buru?” Baginda berkata: “orang itu berkata, “aku telah berdoa dan berdoa tetapi aku tidak melihat doaku dikabulkan.” Kalau demikian ia akan letih dan ia berhenti berdoa.”

    kredit : cari


    Do you like this story?

        
        

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com