Monday, May 20, 2013

6

Mayat Mustafa Kamal Attartuk Tidak Diterima Bumi

  • Monday, May 20, 2013
  • Rahman Hatim
  • Share

  • Kematian Kamal Atartuk yang menyeksakan di saat kematiannya, telah didatangkan beberapa penyakit oleh Allah SWT kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

    Antaranya ialah:
    1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
    2. Sakit jantung.
    3. Penyakit darah tinggi.
    4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang!

    Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.

    Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap catatan) selama 15 tahun sehingga tahun 1953.


    Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan.

    Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa, "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"

    Apa yang telah dia lakukan hingga sedemikian azab dunia yang diterimanya?

    1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
    2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak barat).
    3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
    4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."
    5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
    6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
    7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
    8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
    9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
    10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
    11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
    12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
    13. Menukarkan Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
    14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
    15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
    16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam.
    17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
    18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

    Wallahua'lam. Benar ataupun tidak....sesungguhnya Allah SWT sahaja yang mengetahui kebenarannya. Seeloknya kita mengambil iktibar dari kisah ini.


    Do you like this story?

        
        

    6 comments

    May 20, 2013 at 7:24 PM

    segala bermula daripada malam "pesta kambing"..

    May 20, 2013 at 9:21 PM

    memang layaklah dia dapat balasan sebegitu, perangai macam setan... teruk dari setan lagi kot...

    May 21, 2013 at 5:57 AM

    ni laa manusia bangang dan pemerintah bangang..skrg zaman moden pun ada lagi .. tak tunjuk je

    May 21, 2013 at 6:22 AM

    @Berita Kaki
    tak tunjuk..haha,ok2,apa yg aku tahu kat negara kita pernah menyebut satu ayat seperti ayat yang dikatakan oleh attatuk iaitu ayatnya berbunyi seperti ini (Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya ((mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan)).)

    May 23, 2013 at 8:15 AM

    manusia yg gile kuasa dn dunia akn lupe azab seksa neraka..

    May 24, 2013 at 8:12 AM

    @Chekgu Anitt
    yup,btul tuh..

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com