Wednesday, April 6, 2011

2

Mari Berpantun...!

  • Wednesday, April 6, 2011
  • Rahman Hatim
  • Share
  • MARI BERPANTUN

    ya...berjumpa  kita lagi dalam rancangan berbalas pantun.ok kali ini 2 lagi sekolah akan  bertanding utk menunjukkan power masing2.
      Tanpa berlengah lagi,saya memperkenalkan kumpulan yg berada di kanan saya  iaitu dari sekolah SKTFB(sekolah kanak2 tak faham bahasa
      dan di sebelah kiri saya pula dari SKTFS(sekolah kanak2 tak faham  soalan).Tepuk tangaaaaaannn!!!

      ok round pertama,SKTFS akan menjual pantunnya kepada SKTFB.Silakan peserta  pertama.

      peserta pertama SKTFS:"Dengar ye...
      kura-kura dalam perahu
      pisang emas di bawa belayar
      bolehkah saya ingin tahu
      kenapa kura2 dalam perahu?

      Jawapan dari peserta SKTFB:"dengar ye jawapan saya....Sudah gaharu  cendana pula
      Masak pisang di atas peti
      Dengarlah ini jawapan saya
      Perahu itu sapa yg beli?

      ye...itu dia jawapan yg sungguh tepat dari peserta pertama kita.peserta kedua  boleh jual pantunnya

      peserta kedua SKTFS:Gunung daik bercabang tiga
      Buah cempedak di luar pagar
      Pada tuan saya ingin bertanya
      Kenapa gunung daik bercabang tiga?

      Jawapan dari SKTFB:"Buai lajulah laju
      Sampai pohon sena
      meh ler dengar jawapanku
      rumah awak ada buah cempedak ke?

      nampaknya jawapan makin memberansangkan dari peserta2 tak faham  bahasa.Berikan tepukan gemuruh.ok peserta terakhir boleh menjual pantunnya.

      peserta ketiga SKTFS:"ambil galah tolong jolokkan
      paku dulang paku serpih
      saya di sini inginkan jawapan
      kenapa dulang ada paku?

      jawapan dari peserta SKTFB:"KAlau ada jarum yg patah
      jangan di simpan dalam peti
      kenapa awak nak ambil galah
      semua pokok belum berbuah lagi!

      ye...itu dia peserta hebat kita.Ok round pertama sudah habis.Masuklah round  kedua iaitu round terakhir.Kali ini peserta dari SKTFB menjual pantunnya

      peserta pertama SKTFB:"Burung terkukur hinggap di pokok
      burung merpati hinggap di kepala
      kepada saudara saya ingin bertanya
      kat rumah awak ada bela burung tak?

      Jawapan dari peserta SKTFS:"anak kucing mengiau manja
      mengiau manja tandanya lapar
      Dengarlah ini jawapan dari saya
      semalam saya baru beli selipar

      ye..begitulah jawapan yg diberikan.nampaknya permainan semakin sengit.Ok tiba  giliran peserta kedua

      Peserta kedua SKTFB:"Air tenang jangan tak disangka
      Ada naga duduk berendam
      saya ni teringinlah nak tahu
      nenek awak sapa nama?

      jawapan peserta SKTFS:"duduk menyimpuh si ibu tua
      menunggu anak tak pulang2
      kepada saudara yg tlh bertanya
      saya tak suka kucing belang

      tepuk tangan!tepuk tangan...ok giliran perserta terakhir menjual pantunnya

      peserta ketiga SKTFB:"anak pak kadak rajin membaca
      anak pak kaduk rajin berdengkur
      dengarlah ini saya punya soalan
      lauk apa jadi kesukaan awak?

      jawapan peserta SKTFS:"sila dengar...Tuai padi antara masak
      Esok jangan layu-layuan
      Saya beri jawapan pada awak
      Saya tak suka tengok cerita hindustan

      ye..begitulah tadi acara berbalas pantun dari 2 buah sekolah yg sebenarnya  tak diundang.
      Baiklah keputusan sudah ada di tangan saya.Maka dgn ini pemenang acara  berbalas pantun peringkat sekolah pondok telah
      dimenangi oleh....eh saya ke?..haah lah saya menang...yeeeeh.....ye  pemenangnya adalah saya sebabgai pengacara terbaik
      acara berpantun yeehhh....ambil hadiah sendiri!

      sekian,terima kasih 


     HAHAHAH,sudah terkena....

    Do you like this story?

        
        

    2 comments

    April 6, 2011 at 10:30 PM

    hahaha..tak ada kena betul penjual dengan pembeli pantun ni

    April 7, 2011 at 9:28 PM

    terbaekkkkkkk!!

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com