Gruner See, Styria: Sebuah Taman Yang Berubah Menjadi Tasik Ketika Musim Panas


Gruner See, yang dulu dikatakan taman iaitu "Green Lake", kini adalah sebuah tasik di Styria, Austria, berhampiran bandar Tragoss, yang terletak di kaki gunung Hochschwab yang diliputi salji. Semasa musim sejuk,Kedalaman tasik hanya 1-2 meter dan kawasan sekitarnya digunakan sebagai taman. Ia adalah sebuah laman kegemaran untuk pejalan kaki. Tetapi ketika suhu mula meningkat pada musim bunga, ais dan salji pada mountaintops mula cair dan bergerak ke atas tanah tersebut. Muncul lah Tasik yang dulunya sebuah taman. Semasa musim panas, tasik akan mencapai kedalaman maksimum sekitar 12 meter.

Keindahan tasik yang kehijauan semulajadi, dari rumput dan dedaun di bawahnya, disebabkan leburan salji , air tasik tersebut terlalu sejuk. Suhu tasik agak sejuk pada 4-8 ° C, tetapi ia popular di kalangan penyelam yang ingin melihat padang rumput hijau dalam tasik terutamanya pada bulan Jun apabila air meningkat tinggi. Rumput alpine dan bunga padang kelihatan berkembang penuh di bawah air. Penyelam juga boleh melihat bangku, jambatan dan rumput yang bergerak didalam tasik tersebut.

Bermula Julai, tasik mula surut disebabkan musim sejuk, tasik akan kembali ke saiz asalnya dan Taman akan wujud kembali untuk pejalan kaki.

















Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama