Eisriesenwelt -Gua Ais Batu Kapur Terbesar

Eisriesenwelt "Dunia Ais Gergasi" adalah gua ais batu kapur semulajadi yang terletak di Werfen, Austria, kira-kira 40 km ke selatan Salzburg. Ia adalah gua ais terbesar di dunia yang mempunyai panjang lebih daripada 42km.

Eisriesenwelt Gua telah wujud disebabkan oleh sungai Salzach kerana ia mengalir melalui gunung dan menghakis laluan hampir 100 juta tahun yang lalu. Sepanjang beribu-ribu tahun retak dan rekahan-rekahan di dalam batu kapur menjadi lebih membesar seperti air menghakis batu. Pada musim sejuk, udara di dalam gunung itu adalah lebih panas daripada di luar, aliran udara sejuk ke dalam gunung dan mengurangkan suhu kawasan yang lebih rendah ke titik gua di bawah paras beku. Pada musim bunga air dari salji yang cair menyerap masuk melalui keretakan di dalam batu dan apabila ia sampai ke kawasan yang lebih sejuk lebih rendah gua,ianya membeku dan bertukar perlahan-lahan ke dalam pembentukan ais di dalam gua ini.

Walaupun gua mempunyai panjang 42 km, hanya 1 kilometer kawasan yang pelancong dibenarkan untuk melawat, diseliputi ais. Selebihnya gua terbentuk daripada batu kapur.Gua ini dibuka sepanjang tahun, musim sejuk cili angin tiup ke dalam gua dan membekukan bahagian dalam salji. Pada musim panas, angin sejuk dan dari dalam bertiup ke arah pintu masuk gua menghalang pembentukan dari lebur.







Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama