Bisnes Inai Menjana RM20,000 Dan Resepi Pembuatan Inai Termasuk Hukum Memakainya

 

Bisnes Inai Menjana RM20,000 Dan Resepi Pembuatan Inai Termasuk Hukum Memakainya

Bila musim khawin, ramai adik, kakak dan ipar duai yang suka mencantikkan diri.


Tentulah, hari bersejarah dan biasanya pasti ada majlis ambil gambar untuk kenang-kenangan. Tidak dilupakan juga, pasti akan ada majlis mewarnakan tangan. Ia telah jadi seperti warisan sejak zaman nenek kita lagi.


Dulu, kita akan petik daun inai dipohon dan adunkan sendiri bahan-bahan campuran. Berikut merupakan antara resepi turun temurun supaya tak perlu keluar modal beli inai:


  1. Daun inai di keringkan dan ditumbuk atau dikisar.
  2. Campurkan sedikit gambir.
  3. Campurkan 2 uncang teh.
  4. Campurkan limau nipis.
  5. Campurkan nasi supaya pekat.
  6. Jika nak warna merah pekat, orang terdahulu kata, tambahkan sedikit sahaja serbuk kopi.

Nah, sekarang bagaimana nak tukar resepi dan inai ini kepada perniagaan/bisnes dan menghasilkan pendapatan atau duit? Mudah sahaja, setiap bulan pasti ada orang mahu berkahwin betul tak? Jika saya berada dalam bidang yang dipilih ini, saya akan letakkan kad nama dan flyer di butik-butik pengantin.

Bagaimana Jana Pendapatan Ribuan Dari Bisnes Ini?

Cara buat duit dengan bisnes inai, saya kongsikan beberapa tips dibawah:

  • Saya akan letak flyers dan kad nama di 20 butik pengantin sekitar daerah yang berhampiran.
  • Letakkan flyers di dalam majalah pengantin
  • Edarkan kad bisnes anda di seminar kursus perkahwinan yang dianjurkan setiap bulan.
  • JV dengan beberapa butik pengantin lain.
  • Buat FB ADS.
  • Buat Instagram.
  • Edarkan flyers di group yang percuma
  • Mengajar pelajar untuk mengukir inai ditangan

Berapa Jauh Potensi Bisnes Inai Ini Boleh Pergi?

Bacaan saya, jika pada musim perayaan, jualan boleh mencecah ke RM10,000 ke RM20,000. Pada kebiasaanya orang akan datang pada kita 2-3 hari sebelum majlis berlangsung.

Jika sejam boleh hasilkan 1 lukisan inai fullset tangan dan kaki, RM150 anggaran harga, sehari x 8 jam berniaga = RM1200.

Jika kita dapat jual pada seramai 130 pelanggan bermaksud Rm150 x 130 = RM20,000.

Jika kita telah bersungguh-sungguh mempromosikan bisnes inai kita, tidak mustahil kita bakal mendapat ramai customer, sampai tak cukup tangan nak urus.

Itu sahaja perkongsian saya dalam perniagaan, semoga bermanfaat.

Berikut merupakan panduan berhias menurut Islam dari segi berinai bagi lelaki dan perempuan:

Inai adalah perhiasan bagi wanita bukannya untuk lelaki. Dalam sebuah hadith, diriwayatkan daripada ‘Aisyah R.Anha:

أَوْمَتِ امْرَأَةٌ مِنْ وَرَاءِ سِتْرٍ بِيَدِهَا كِتَابٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَبَضَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَدَهُ فَقَالَ: ‏ مَا أَدْرِي أَيَدُ رَجُلٍ أَمْ يَدُ امْرَأَةٍ‏.‏ قَالَتْ بَلِ امْرَأَةٌ ‏.‏ قَالَ: لَوْ كُنْتِ امْرَأَةً لَغَيَّرْتِ أَظْفَارَكِ.‏ يَعْنِي بِالْحِنَّاءِ.

Maksudnya: Seorang wanita memberikan isyarat dari belakang tabir bagi menunjukkan pada tangannya ada surat untuk diberikan kepada Rasulullah SAW. Maka Nabi SAW menggenggam menutup tangannya lalu berkata: “Aku tidak tahu adakah ini tangan lelaki ataupun tangan perempuan?”. Jawab perempuan tersebut: “Perempuan”. Lalu Baginda berkata: “Jikalau kamu ini perempuan, nescaya akan lakukan perubahan pada kuku-kuku kamu (iaitu dengan inai)”.

Riwayat Abu Daud (4166), al-Nasa’ie di dalam al-Kubra (9311) & Ahmad di dalam Musnadnya (26258). Al-Albaani menilainya Hasan.


Di dalam ‘Aun al-Ma’bud disebutkan bahawa hadith di atas menunjukkan kepada tersangat digalakkan bagi wanita untuk mengenakan inai. Al-Sanadi mula menyebutkan bahawa yang disebutkan dengan 

(لَوْ كُنْتِ امْرَأَةً) 

Membawa makna: “Sekiranya kamu meraikan syiar bagi wanita, nescaya kamu akan mengenakan inai pada tanganmu”.

Setelah mengetahui bahawa inai itu adalah perhiasan bagi wanita, maka dalam sebuah hadith yang lain terdapat larangan bagi menyerupai wanita. Sabda Nabi SAW daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma:

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ‏

Maksudnya: Rasulullah SAW telah melaknat golongan lelaki yang menyerupai wanita dan golongan wanita yang menyerupai lelaki. Riwayat Al-Bukhari (5885)

Berdasarkan kenyataan di atas. Lebih cenderung mengatakan bahawa tidak dibenarkan bagi lelaki untuk mengenakan inai pada kedua tangan atau kaki mereka dan digalakkan bagi perempuan yang telah berkahwin untuk berinai bagi tujuan berhias. Ini kerana berinai itu termasuk di dalam perhiasan wanita.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama