Catatan Daripada Ayahanda Ahmad Ammar

Catatan Daripada Ayahanda Ahmad Ammar

Catatan Daripada Ayahanda Ahmad Ammar | Saya masih teringat semasa Almarhum Anakanda Ahmad Ammar meminta izin untuk menyertai misi Kemanusiaan ke Syria selama 3hari selepas beberapa hari beliau pulang ke Istanbul setelah bercuti lebih 2bulan di Malaysia penghujung September yg lalu. tanpa ragu-ragu saya mengizinkan kerana yakin pengalaman ke sana itu penting buat beliau. "pergilah.. make sure yg penting u take good care of yourself.."

tidaklah saya ketahui sehinggalah dalam pertemuan dgn pelajar-pelajar Malaysia sebelum berangkat pulang setelah selesai menyempurnakan persemadian beliau bahawa rupa-rupanya beliau sangat menginginkan Syahid di Bumi Syria.

Lebih sebak didada apabila sahabatnya berkongsi bahawa semasa disana Almarhum telah bermimpi berjumpa "Bidadari Di Syurga..." Namun, Syahidnya tertangguh sehinggalah beliau kembali ke Bumi Al-Fateh.

Berikut adalah catatan Almarhum pada FB beliau :

"Tidak Beriman seseorang kamu selagi tidak mengasihi saudaranya selagi mana dia tidak mengasihi Dirinya sendiri.." -HR BUKHARI

Gambar ini ditangkap disebuah hospital yg menjadi tempat aku menginap ketika berada di Syria 29September yg lepas. waktu itu, aku duduk temenung beberapa ketika sehinggakan tak sedar mata sudah bergenang dgn airmata. 

Sungguh aku berasa sebak dan pilu setelah berbual ringkas dgn seorang pakcik yg melayan kami ketika berada disitu. Pakcik itu sentiasa tersenyum ketika berbicara dengan kami tetapi aku dapat merasakan sesuatu dari padangan matanya. 

Lalu tanpa ditanya dia menceritakan yg 2anak perempuannya yg lebih kurang sebaya aku telah Syahid akibat terkena Letupan Bom Tentera Assad tidak lama yg lalu. Innalillahi wainna Ilaihi Rajiu'n.. barulah aku mengerti rupanya pandangan itu merupakan pandangan penuh Rindu seorang ayah buat anaknya. aku dilayannya seperti anak sendiri. 

Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul. bermula saat itu aku mulai sedar dan memasang tekad sebagai saudara seIslam aku harus keluar dari zon selesa untuk membantu saudaraku yg menderita di Bumi Syam ni. Sungguh Hatiku Tertinggal diBumi Syam !

Catatan ini telah Almarhum Nukilkan di Facebook pada 14 Oktober lalu, hampir 3minggu sebelum kembali kePangkuan Rahmat Ilahi...


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama