Janganlah kamu menikahi 6 jenis perempuan (Imam Al-Ghazali,kitab Ihya' Ulumuddin)


jangan nikahi 6 jenis perempuan

Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin (kitab Tassawuf yang terkenal) ada mengatakan ungkapan arab yang bermaksud: "Janganlah kamu menikahi 6 jenis perempuan iaitu:

1. Al-Annanah (suka mengeluh) ialah : perempuan yang banyak mengeluh dan mengadu, selalu membalut kepalanya sebagai tanda sakit. (menandakan dia rasa terbeban dengan tugasan hariannya, kerana malas atau memang sifat semulajadinya suka mengeluh walaupun disebabkan perkara kecil. Perempuan tersebut berpura-pura sakit supaya suaminya tidak membebaninya dengan tugasan harian). Menikahi perempuan yang sengaja buat-buat sakit tidak ada faedah padanya.

2. Al-Mananah: perempuan yang memberikan sesuatu kepada suaminya (suka mengungkit-ngungkit). Sampai satu masa dia akan mengatakan : saya telah melakukan untuk kamu itu ini.

3. Al-Hananah : perempuan yang suka merindui dan mengingati bekas suami atau anak daripada bekas suami. (Perempuan seperti ini tidak akan menghargai suaminya walaupun suaminya berusaha memuaskan segala kemahuannya)

4. Al-Haddaqah : menginginkan setiap perkara dalam perbelanjaannya (boros) dan suka membeli belah sehingga membebankan suaminya untuk membayar pembeliaannya.

5. Al-Barraqah : terdapat dua makna yang pertama, suka berhias sepanjang masa (melampau dalam berhias) supaya wajahnya nampak lebih anggun dan mempersona, kat suami xbuat pun! Makna kedua ialah : perempuan yang tidak mahu makan, maka dia tidak akan makan kecuali bila bersendirian dan dia akan menyimpan bahagian tertentu untuk dirinya sendiri.

6. Al-Syaddaqah : perempuan yang banyak cakap (merepek emo tak tentu arah).

Imam Ghazali dah pesan, jika sape2 yg dah ada amanah n hadiah dpt gak perempuan camni sbgi isteri, better ajar cukup2, lembut sgt tegur nnt naik kepala, dorgkan Allah swt jadikan dari tulang rusuk yg bengkok, if start sepak terajang cela maki hamun suami, sepatah tegur 1,200x per second dia menjawap.. kalau dok wat keras kepala gak, jgn risau ma brotha guna ilmu apa yg Rasulullah saw guide, if brutal gak auto si isteri tu siang malam seluruh penghuni langit bumi menyumpah2 selama mana dia belum minta ampun dari suaminya, termasuk bidadari syurga yg lebih berbillion kali ganda awesome cun cantik dari dorg menyumpah seranah si isteri dunia, xngaji xtahu.. dok ikut sgt emo telunjuk setan, tul tak?

Sumber

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama