Maryam Jameelah,Sarjana Islam Berketurunan Yahudi Meninggal Dunia



Maryam Jameelah,Sarjana Islam berketurunan Yahudi meninggal dunia semalam

Srinagar: Sarjana Islam terkemuka dan penulis,Maryam Jameelah meninggal dunia di Lahore,menurut laporan pada hari Khamis.
Beliau meninggal dunia pada usia 78 selepas sakit berpanjangan pada malam Rabu.

Jameelah dilahirkan di Margaret Marcus sebagai keluarga Yahudi di New York pada 23 Mei, 1934.
Dia membesar dalam persekitaran sekular, tetapi ketika berusia 19, sebagai seorang pelajar di Universiti New York, dia mempunyai minat mendalam dalam agama.

Pencariannya membawanya ke satu pameran kepercayaan,rohani dan agama-agama dunia; dia mengenali Islam sekitar 1954. Dia kemudian sangat tertarik dengan ‘The Meaning of the Glorious Qur’an’ hasil kerja Marmaduke Pickthall dan dari kerja-kerja Muhammad Asad, seorang penganut baru-->dari Judaisme ke Islam.Jameelah menyebut 'The Road ke Mekah' dan 'Islam at Crossroads' merupakan pengaruh-pengaruh yang paling kuat
dalam membuat keputusan untuk menjadi seorang Islam. Dia menganut agama Islam selepas menemui Abul Ala Maududi, seorang cendekiawan Islam Pakistan dan pengasas Jama'at-e-Islami.

Melalui bacaan-bacaannya dalam Islam dia membina pengetahuan dalam agama dan menjadi seorang jurucakap yang lantang bersuara tentang kebenaran, mempertahankan kepercayaan islam daripada kritikan Barat dan memperjuangkan Islam seperti rakyat Palestin. Pendapat-pendapatnya menimbulkan banyak ketegangan dalam kehidupan peribadinya, tetapi beliau tetap meneruskan perjuangan beliau.

Jameelah terkesan dengan pendapat-pendapat Maududi dan mula berutus dengannya. Surat mereka antara 1960 dan 1962, kemudian diterbitkan dalam satu jilid berjudul 'Surat-menyurat antara Maulana Maududi and Maryam Jameelah',dimana ia membincangkan pelbagai isu dari wacana antara Islam dan barat,sehinggalah kepada soal keperibadian rohani Jameelah.
Jameelah mengembara ke Pakistan pada 1962 atas nasihat Maududi dan menyertai isi rumahnya di Lahore dan kemudiannya berkahwin dengan Muhammad Yusuf Khan, sebagai isteri kedua.

sepanjang hidupnya,Jameelah telah menulis lebih 70 buah buku.

*Hidayah Allah tu luas,tidak kira siapa,kaum,keturunan,bangsa sekalipun..sama-samalah kita berdoa agar kita-kita dan mereka-mereka diberikan hidayah olehNya :)

sumber: http://kashmirreader.com/



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama