Dahsyatnya Ikhlas Sedekah

Alkisah……Ada seorang mengumpulkan hartanya yang banyak untuk bersedekah secara senyap-senyap. Ia kumpulkan wangnya sampai berjumlah sehingga ribu dinar dalam setahun. Sesudah wangnya terkumpul, ia keluar rumah pada malam hari. Dilihatnya ada seorang wanita tidur dijalanan. “Wah, ini orang susah,” begitu ia berfikir. Dan, sambil menutup wajahnya, agar tidak diketahui, ia memberikan bungkusan wang itu dan lari, supaya tidak diketahui.

pada Pagi harinya di kampung itu huru-hara , ada seoranng pelacur mendapat bungkusan wang yang diberikan oleh orang tak dikenali. Maka orang itupun berguman, “Subhanallah!! Salah beri, aku fikir dia wanita susah, ternyata pelacur.” “Ya Rabb, setahun kukumpulkan wang untuk dapat pahala sedekah secara senyap-senyap, ternyata wangku hanya untuk pelacur. Tapi ia tidak putus asa, Dikumpulkannya lagi sehingga ribu dinar.

Kali ini ia tidak mahu tertipu lagi. Pada suatu malam, ia mula keluar untuk melakukan kerjanya. Dilihatnya seorang laki-laki yang sedang duduk diam disuatu tempat yang gelap. “Ini pasti orang yang susah,” fikirnya. Dilemparkannya bungkusan wang sedekah itu, lalu ia bergegas lari.

Pada pagi harinya terdengar berita yang mengejutkan. Si laki-laki yang dikenali sebagai pencuri itu mendapat sebungkus wang. Malam itu ia tengah menyusun strategi sendirian untuk mencuri. Hakikatnya , belum sempat melakukan perbuatan itu, malah ia mendapatkan wang dengan jumlah yang amat besar.

“Ya Rabb, dua tahun aku bekerja untuk memberi nafkah orang yang susah secara senyap-senyap. tahun lalu yang dapat seorang pelacur. Eh, tahun ini seorang pencuri.

Namun ia tetap tak putus asa. Ia kumpulkan lagi wang sedekah sampai setahun berikutnya. “Ya Rabb, ini yang terakhir. Kalau sedekah ini masih saja tidak tertuju kepada mustahiq. selesailah, Ya Rabb. Aku tidak mampu lagi.”

Pada waktu yang telah dipersiapkannya, kembali ia melaksanakan niat baiknya untuk ksli ketiga. Malam itu ia melihat seorang orang tua tengah tertatih-tatih. “Wah, ini orang yang pasti berhak atas sedekahku, malam begini orang tua ini jalan malam-malam dengan tongkat. Pasti dia orang susah,” katanya dalam hati. Dilemparkan wang itu, seraya berkata”ini untukmu” Dan ia pun pergi dengan cepat sambil menutupi wajahnya.

Pagi harinya gempar lagi, seperti tahun-tahun sebelumnya. orang tua itu yang dikenali paling kaya dan paling kedekut dikampung itu mendapat wang”terkejut” semalam.

Mendengar kabar itu, orang yang bersedekah senyap-senyap ini berkata “Ya Rabb, yang pertama pelacur, yang kedua pencuri dan yang ketiga orang tua paling kaya dan kedekut di kampungnya. Ya Rabb, apa arti perbuatanku ini? Ia pun memilih diam, seraya mengiklhaskan apa yang telah dilakukannya.

Waktu berjalan, hingga sekian tahun kemudian. 20 tahun kemudian. Allah SWT membuka rahsia perbuatan orang tersebut, dengan tersampainya khabar kepadanya tentang dua orang saudara yang menjadi ulama besar. Murid kedua-dua ulama tersebut mencapai puluhan ribu orang, dan si pelaku sedekah puluhan tahun yang lalu termasuk orang yang mengaji  ke dua ulama adik kakak itu. Ternyata, dua ulama bersaudara itu adalah anak seorang pelacur yang dulu diberi sedekah secara senyap-senyap itu.

Si perempuan ini melacur untuk menafkahi anaknya. Ketika mendapatkan sedekah secara tiba-tiba itu, ia bertaubat dan menjadikan harta yang diperolehinya itu untuk menyekolahkan kedua anaknya hingga menjadi alim dan menjadi ulama besar.

Air mata si pelaku sedekah pun mengalir. Ternyata yang diberikannya puluhan tahun yang lalu. Allah jadikan balasan yang berlipat ganda dengan lahirnya dua ulama bersaudara yang diikuti oleh puluhan ribu orang yang belajar dengan dua orang ulama tersebut. Inilah balasan keiklahsan seseorang.

Tidak lama kemudian ia dengar lagi ada seorang wali wafat, yang dihantar jenazahnya oleh ribuan orang. Siapa wali  itu? Ternyata waliyullah itu dulunya adalah pencuri yang mendapatkan sedekah secara senyap-senyapnya.

Ketika hendak mencuri ia berdoa kepada Allah ” Ya Rabb, beri aku keluhuran. kalau aku dapat rezeki malam ini aku akan taubat.” Tatkala ada yang melemparinya bungkusan wang itu, segeralah ia bertaubat sesuai dengan janjinya. Ia memperbaiki diri dari segala kesalahan yang diperbuatnya, beribadah dengan se tekun-tekunnya, beristiqamah dengan ucapan dan tindakannya, hingga Allah Ta’ala mengangkatnya menjadi orang yang soleh.

Si Fulan yang bersedekah itu amat terharu, dan ia berdoa. “Ya Rabb, tinggal yang ketiga, bagaimana dengan orang tua yang paling kaya dan paling kedekut dikampung kami ini ?”

Ternyata ia mendengar khabar, orang itu telah wafat. Semenjak kejadian sedekah itu dan sebelum wafatnya, si tua itu pindah ke kampung lain dan berwasiat untuk memberikan seluruh hartanya bagi baitul maal dan anak yatim. Itu dilakukan oleh si orang tua setelah ia merasa malu dan merenung bahwa, kepada dia yang kaya dan kedekut, masih ada yang menyedekahinya. Subhanallah.


2 Ulasan

  1. kisah yang menarik..tp sis slalu ragu2 nak sedekah kt orang yg tengok masih sihat tp mintak sedekah..hmm lebih baik sis tak derma dpd derma tp tak ikhlas kan?

    BalasPadam
  2. @sis92husnulzon je lah,kita bagi je,kalau dia buat benda yg jahat dia yg berdosa,kita dah bgi,kita yg dapat pahala,kalau dia buat benda yang baik,kita akan mendapat berlipat kali ganda pahala....

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama