Monday, December 5, 2011

Pin It

5

Kalau Sayang Ibu, Baca La , Tak Lama Pun, 5 Minit Je

  • Monday, December 5, 2011
  • Rahman Hatim
  • Share
  • Gmbar Kredit : Airwan25

    Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata , memang betul)

    Bila dahaga , yang susukan aku . Mak .
    Bila lapar , yang suapkan aku , Mak .
    Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Mak .
    Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak .
    Bila bangun tidur, aku cari , Mak .
    Bila nangis , Orang pertama yang datang , Mak .
    Bila nak bermanja, aku dekati , Mak .
    Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
    Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Mak .
    Bila nakal , yang memarahi aku , Mak .
    Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
    Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak .
    Bila takut , yang tenangkan aku , Mak .
    Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
    Aku selalu teringatkan , Mak .
    Bila sedih , aku mesti telefOn , Mak .
    Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Mak .
    Bila bengang , aku suka luah pada , Mak .
    Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
    Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
    Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Mak .
    Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak .
    Bila ada masalah , yang paling risau , Mak .
    Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak .
    Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak .
    kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak .
    Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak .
    Yang selalu berleter kat aku , Mak .
    Yang selalu puji aku , Mak .
    Yang selalu nasihat aku , Mak .

    Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak .

    Aku ada pasangan hidup sendiri .

    Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku .
    Bila sedih , aku cari , Mak .
    Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .
    Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .
    Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .
    Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .
    Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
    Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .
    Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku !
    Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !
    Selalu , Aku ingat pasanganku !
    Selalu , Mak ingat kat aku !
    Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku !
    Entah bila , aku nak telefOn mak !
    Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
    Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !

    Renungkan :

    " Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk mak

    " Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "

    Berderai air mata jika kita mendengarnya .

    Tapi kalau mak sudah tiada .

    " MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "

    Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
    Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
    Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
    Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
    Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
    Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
    Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !

    Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di aprOn menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya . KOs upah membantu ibu :

    1) TOlOng pergi kedai : RM4.00

    2) TOlOng jaga adik : RM4.00

    3) TOlOng buang sampah : RM1.00

    4) TOlOng kemas bilik : RM2.00

    5) TOlOng siram bunga : RM3.00

    6) TOlOng sapu sampah : RM3.00

    Jumlah : RM17.00

    Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .

    1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

    2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

    3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

    4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

    5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

    Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

    Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu . Si anak menatap wajah ibu ,memeluknya dan berkata ,

    "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya .

    Jika kamu menyayangi ibumu , ShaRe ini kepada sahabat sahabat anda di FacebOOk  . Saya sayang MAK saya !


    Do you like this story?

        
        

    5 comments

    December 5, 2011 at 9:17 AM

    insan yg paling kita sayang..

    December 5, 2011 at 9:33 AM

    insan yg bnyk bejasa kpda kita :) susah senang mesti dia ada.. :)

    December 5, 2011 at 9:51 AM

    tetiba rindu kat mak wuwuwu

    December 5, 2011 at 10:02 AM

    sayang mak!! ;)

    December 5, 2011 at 5:11 PM

    salam;
    ibu..ibu,engkaulah ratu hati ku..wawawawaaaaaa!!.

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com