Wednesday, August 10, 2011

Pin It

0

7 Perkara Larangan Selepas Makan

  • Wednesday, August 10, 2011
  • Rahman Hatim
  • Share
  • 1. Merokok– Kepada perokok² sekalian, kajian membuktikan bahawa menghisap rokok selepas makan bersamaan dengan mengambil sepuluh batang rokok di mana risiko mendapat penyakit kanser adalah tinggi..

    Korg rase betul ker?? Entahlaa kan, aku sendiri pun tak buat kajian ni so aku tak tau la.. yg penting, lu pikir la sendiri!

    2. Makan Buah – Buah apa yang paling sedap wahai jejaka sekalian?? Jawab dalam hati je tau..harharhar Mengambil buah-buahan sejurus selepas makan akan menyebabkan perut menjadi kembung dengan angin..

    Mak aku pun selalu cakap benda ni.. So memang betulla kot ni..huhu Oleh itu, ambil buah satu hingga dua jam selepas atau sebelum makan.. Lamanya la kan.. Kalau lepak restoran masa rehat ni mana sempat nak masuk keje ni.. Rehat waktu kerja pun sejam jer..uhu

    3. Minum Teh – Daun teh mengandungi kandungan asid tinggi yang boleh menyebabkan protien dalam makanan yang korang ambil sukar untuk dihadamkan..

    Hmm..Betul ke ni?? Setahu aku la, air teh ni sedap jer.. Elok pulak tu untuk mereka yang mengalami cirit-birit.. Maknanya makan tu elok jela dihadamkan.. kn?kn?

    4. Longgarkan Tali Pinggang – Kes sebegini kerap dilakukan kerana korang rasa terlalu kenyang, bukan?? Melonggarkan tali pinggang selepas makan secara tiba² akan memudahkan usus korang terbelit ataupun tersekat.. hehe


    5. Mandi– Mandi boleh menyebabkan aliran darah mengalir banyak ke tangan dan badan lantas jumlah darah berkurangan di bahagian perut.. Ini akan menyebabkan sistem penghadaman dalam perut menjadi lemah..

    Perkara ni juga selalu dipesan-pesankan oleh rakan² aku dan kata mereka ni mandi selepas makan xelok. NNt peyot tu muncit

    6. Berjalan – Adalah tidak benar bahawa kenyataan berjalan 100 langkah selepas makan membolehkan korang hidup sehingga 99 tahun.. Sebenarnya berjalan menyebabkan sistem penghadaman sukar menyerap nutrisi² dalam makanan yang diambil.. Oleh itu, bagi mereka yang ingin kembali ke tempat kerja selepas makan tengah hari tu sila la membawa kenderaan yer.. Dan pastikan korang tak berjalan lebih 100 langkah selepas makan..

    7. Tidur – Macam yang korang tau la, lepas makan mesti mata rasa macam nak tidur je kan.. So kalau korang tidur selepas makan, makanan yang korang ambil tu tidak akan dapat dihadamkan dengan sempurna.. Ini akan menyebabkan korang mudah diserang penyakit gastrik dan jangkitan dalam usus dan yang paling ketara korang akan mengalami kebuncitan perut dengan cepat..


        
        

    Post a Comment

    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com