Wednesday, December 22, 2010

0

Gila Punya Org..

  • Wednesday, December 22, 2010
  • Rahman Hatim
  • Ada dua orang gila yang sedang berbual di rumah sakit jiwa Tampoi.
    Orang gila 1 : ( sambil naik atas meja ) “Kamu tahu tak?”
    Oranggila 2 : “Tahu apa?” Orang gila 1 : “Aku nie matahari ( sambilmengangkat tangannya tinggi-tinggi ) lihat lah terang dunia inidisebabkan aku!”
    Orang gila 2 : ( dalam hati ) “Jangan-jangan dia ini bertambah gila, aku mesti lapor pada doktor biar dia diperiksa…”
    Sambil berlari orang gila 2 tadi pergi ke bilik doktor dan menceritakan apa yang berlaku:
    Orang gila 2 : “Doktor, kawan saya itu mungkin bertambah gilanya.”
    Dokter : “Kenapa?”
    Oranggila 2 : “Benar doktor, dia naik ke atas meja sambil mengangkattangannya dia cakap dia adalah matahari, dunia ini terang dia yangbuat.”
    Dokter : “Kalau begitu suruhlah kawan kamu tu turun.”
    Orang gila 2 : “Jangan doktor, nanti kalau dia turun gelap dunia ini nanti…”
    Dokter : “???”
    0

    Anak..

  • Rahman Hatim
  • Seorang wanita yang tinggal di Tasek Bera,Pahang telah melahirkan seorang anak yang comel.Setelah anaknya berumur tujuh tahun, dia ingin menghantar borang kepada sekolah yang di mohonya untuk memasukkan anaknya ke sekolah tersebut. Tiba2, anaknya itu terlihat satu bahagian pada borang tersebut yang tertulis

    Tempat Lahir : Hospital Bera Pahang..

    Lalu dia pun bertanya kepada ibunya,

    Anak : Ibu.. Bera tu apa bu ?
    Si ibu menyangka yang disebut oleh anak nya ialah "bra" lalu berkata,
    Ibu : "bra" tu baju dalam la nakk..
    Anak : Ooo....

    Setelah bermula sesi pembelajaran di kelas.. Guru kepada anak wanita tadi meminta murid2 di kelasnya untuk memperkenal kan diri kepada rakan2.. Lalu tibalah giliran si anak tadi.. Untuk memperkenalkan dirinya kepada rakan2 barunya di kelas itu.. \
    Anak : Hai semua.. Nama saya *****.. Umur saya tujuh tahun.. Saya lahir di HOSPITAL BAJU DALAM PAHANG.. Selamat berkenalan ya semua..

    Guru & murid2 : haa???????

    hahahaha....
    0

    Berani Kerana Benar...

  • Rahman Hatim
  • Memandangkan tajuk posting kali ini adalah Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah. Maka aku nak tunjukkan situasi yang menunjukkan bahawa tak perlu kita takut jika tak salah.
    Cuba tengok gambar dikawasan terang yang dibulatkan, tengok penjenayah tu, sempat lagi posing. Itulah cara yang betul kalo korang tak salah. He Hee..

    0

    nTaH lHa . .

  • Rahman Hatim
  • Adey R sOrang p0m1 nye , satu arie dye mngand0ng kat dLm lif , dsbbkan prempuan 2 malu dye xnak kua dr lift 2 . p0lis dan ahLi psik0l0gy dtg unt0k mmujuk prmpuan itu , ahLi psik0l0gy pun brkata :::

    AhLi Psik0l0gy : Awk xyahhhhh lha maLu . dLu adey s0rang prempuan lg maluuuuu . dye mngand0ng kat dlm l0ngkang .

    P0lis : a'ar . bt0l 2 , dlu adey prmpuan mngand0ng kat l0ngkang .

    Prempuan 2 r : k0rang xyahh lha cubey nak pj0k saye . SAYE XKAN KUA DR LIFT NYE SBB SAYE LHA PREMPUAN YG MNGND0NG KAT L0NGKANG 2 . XP

    p0LIS DN AHlI PSIK0L0GY : =.=' ( DLM ATY BRKATA kurang asam t0l )

    Saturday, December 18, 2010

    0

    Rakyat M'sia Yang Pelbagai Ragam

  • Saturday, December 18, 2010
  • Rahman Hatim
  • Malaysia ni sebuah negara yang berbilang kaum jadi tidak mustahil la macam-macam ragam yang dapat kita lihat. Sebab tu lah datangnya tagline “Malaysia Boleh” walaupun tak boleh. Merempit tak boleh tapi di sebabkan “Malaysia Boleh” jadi merempit telah dibolehkan. Ha Haa.. Jadi kat bawah ni ada beberapa gambar ragam rakyat Malaysia. Papahal korang layan dulu.....












    0

    cerita seram di bus stop shah alam

  • Rahman Hatim
  • ni sebenarnya kisah benar...
    aku ni mmg tengah cari keje.....sedar x sedar malam pun dah menjelma..
    aku pun plan nak balik lh..tggu la kat satu bus stop ni di shah alam lokasinya.....
    punya la lama menunggu..bas satu pun x sampai2 lg...
    setelah beberapa jam lh gak..ade la satu bas ni..
    punya la lmbat mcm kura2...aku pun tanpa berlengah lg trus la menahan bas tu...
    punyalah bengang bas tu buat dek je x behenti...aku pun ape lg dah lewat mlm sgt dah ni.....
    aku pun kejar lah bas tu, tanpa pikir ape2 trus je loncat masuk dlm bas trsebut...
    aikssssssss.......
    pelik, sorang manusia lgsung xde dlm bas tu termasuk driver tu skali..
    aku dah suspen gile...takut tahap cipan..
    aku ape lagi loncat kluar la dr bas tu langsung lari ke belakang....
    ulps.......
    pergh.....
    ramai gile kat blakang bas tu....
    rupa2 nya smua org dlm bas tu tgh tolak bas...
    bas rosak..
    patutlah bas tu bergerak lmbat mcm siput....
    kuang kuang kuang....
    suspen2..........

    hahahaha...

    Thursday, November 11, 2010

    0

    Fadhilat Jumaat

  • Thursday, November 11, 2010
  • Rahman Hatim



  • ALBAZZAR meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w biasa memotong kuku dan menggunting misai sebelum keluar untuk solat Jumaat.

    Nabi Muhammad s.a.w bersabda: Siapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat maka akan didoakan oleh malaikat hingga malam.

    Nabi Muhammad s.a.w bersabda: Siapa membaca pada pagi Jumaat sebelum solat Subuh, Astagh Firullahalladzi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilahi’ tiga kali, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.

    Dari Abu Hurairah r.a katanya, dia mendengar Nabi s.a.w bersabda: Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat melainkan bersama satu hari sebelumnya atau sesudahnya.

    Pada hari Jumaat dijadikan ada saat mustajab; tiada seorang berdoa bertepatan dengan saat itu melainkan pasti doanya diterima selagi tidak berdoa untuk kejahatan atau memutuskan hubungan keluarga.

    Nabi Muhammad s.a.w bersabda: Siapa yang berwuduk sahaja untuk menghadiri solat Jumaat adalah sudah baik (memadai), tetapi siapa yang mandi maka adalah terlebih baik.

    Nabi Muhammad s.a.w bersabda: Sesungguhnya hari-hari yang utama bagi kamu iaitu hari Jumaat maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku kerana bacaan selawatmu itu langsung disampaikan kepadaku (pada hari Jumaat).



    Sunday, October 10, 2010

    0

    Hubungi Kami

  • Sunday, October 10, 2010
  • Rahman Hatim








  • kepada mana-mana yang mempunyai maklumat untuk dikongsi,sila email ke rahmanhatim93@gmail.com


    perkongisan anda amat dihargai





    0

    Bagaimana Bercinta Cara Islam?

  • Rahman Hatim


  • Bagaimana Bercinta Cara Islam?

    Islam adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu? Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya. Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.

    Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini. Ustaz Hassan Din telah memberikan pendapatnya mengenai hal ini dalam Al-Kulliyah di TV3 pada 28 Julai 2006, iaitu pada hari Jumaat. Tajuk perbincangan Al-Kulliyah ketika itu agak menarik ; iaitu "Jodoh".

    Masyarakat Sudah Lari

    Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.

    "Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang. Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan,” terang beliau.


    Konsep Meminang

    Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, “Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas. Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah HARAM perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda. Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan,” jelas beliau lagi.

    "Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan."

    Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta. Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

    Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.




    Perigi Cari Timba

    Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’ dan macam-macam lagi.” Sabar dahulu saudari.

    Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.

    Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah??

    Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.? Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

    Indahnya Cara Islam

    Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.


    Untuk mereka yang masih menimba ilmu, tidak perlulah bersusah-susah mencari jodoh sekarang. Jodoh di tangan Allah, pasti bertemu jua dengan taqdirnya. Sekarang kita mempunyai matlamat yang lebih penting iaitu mendapatkan kecemerlangan dalam pelajaran dan menunaikan tanggungjawab kita sebagai muslim. Banyak lagi tanggungjawab yang perlu kita pikul dan bercinta bukanlah sesuatu yang perlu buat masa sekarang. Berusahalah menjadi muslim dan muslimah sejati serta mengamalkan Islam dalam kehidupan kita.

    Akan tetapi, bagi mereka yang merasakan diri sudah mampu untuk memikul tanggungjawab berumah tangga, mampu memberi nafkah zahir dan batin, maka bernikahlah. Tiada salahnya bernikah ketika belajar. Itu adalah lebih mulia daripada mereka yang ber’couple’, dan memuaskan nafsu mengikut telunjuk syaitan. Ikutilah cara-cara menuju pernikahan yang telah diterangkan di atas. Sekali lagi ditegaskan, bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.



    "Jika tepat masa,ketika, keadaan dan SIAPA, cinta adalah kuasa luar biasa yang tiada bandingannya"



    Thursday, October 7, 2010

    0

    7 SEBAB MENJADI PUNCA HASAD DENGKI

  • Thursday, October 7, 2010
  • Rahman Hatim
  • IMAM AL-GHAZALI TELAH MERUMUSKAN BAHAWA TERDAPAT 7 SEBAB MENGAPA TIMBULNYA SIFAT HASAD DENGKI DALAM DIRI MANUSIA, IAITU :

    PERTAMA : Perseteruan Dan Kebencian - ianya merupakan sebab yang paling kuat dan paling jelas. Seseorang yang disakiti kerana suatu sebab tertentu, ataupun yang tidak disetujui oleh orang lain di dalam sesuatu hal yang bercanggah dengan kehendak peribadinya, maka perasaan marah akan mengatasi kesabaran di dalam dirinya sehingga boleh mencetuskan perseteruan dan kebencian. Orang yang sedemikian akan merasa gembira apabila apa sahaja kesusahan atau bencana yang menimpa ke atas diri orang yang dimarahi dan dibencinya, sebaliknya dia akan rasa berdukacita dan bersedih jika orang yang dimusuhinya mendapat nikmat dan kesenangan. Firman Allah s.w.t, yang bermaksud :

    "Jika kamu memperoleh kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira kerananya..."
    ( Surah Ali Imran : Ayat 120 )

    KEDUA : Bangga dengan Kedudukan dan Kemuliaan - iaitu terasa begitu berat dalam hatinya atau terasa begitu sakit dalam hatinya dengan sebab orang lain lebih atas darinya. Jika ada di antara mereka yang setaraf dengannya mendapat sesuatu yang lebih darinya, sama ada tentang pangkat atau ilmu pengetahuan ataupun harta kekayaan, maka dia merasa bimbang kalau-kalau teman setarafnya itu bersikap angkuh atau takbur ke atas dirinya. Dia rela kalau temannya itu terus berada dalam keadaan atau kedudukan yang sama taraf dengan dirinya, sebaliknya tidak rela kalau temannya itu lebih mengatasi darinya.

    KETIGA : Angkuh (Takbur ) - angkuh serta meninggi diri dengan memperkecil-kecilkan apa yang dimiliki oleh orang lain dan mengharapkan agar orang lain yang diperlekehkannya itu terus mengikut serta menuruti kehendaknya. Beliau sentiasa bimbang dan takut jika orang lain yang diperkecilkannya itu tidak lagi menurut ataupun mengikut segala kehendak hatinya. Sifat hasad yang berpunca daripada takbur ini adalah suatu sifat yang dipunyai oleh kebanyakan orang bangsawan Arab Jahiliah.

    KEEMPAT : Ta'ajub - rasa ta'ajub atau rasa hairan dengan kenikmatan, kemuliaan dan kelebihan yang ada pada diri. Boleh juga disebut sebagai bangga diri, tetapi tidak sampai kepada tahap angkuh dan sombong. Orang yang sedemikian akan sentiasa menceritakan kebaikan dirinya di khalayak ramai dan suka orang lain membodek serta memuji dirinya ( suka diampu ). Akan lahir rasa sakit dalam hatinya jika ada orang memuji orang lain yang lebih baik darinya.

    KELIMA : Bimbang dan Takut Cita-Cita Tak Tercapai - perasaan ini terkhusus bagi mereka yang saling berlumba untuk merebut satu tujuan atau cita-cita yang yang sama, seperti adik-beradik yang berhasad dengki sesama mereka bagi mendapatkan kepercayaan bapanya. Perasaan ini juga banyak terdapat di kalangan orang-orang politik yang sentiasa bersaing untuk mendapatkan pengaruh daripada pemimpin atasan. Jika sampai ke tahap orang lain itu boleh menyekat cita-cita ataupun menghalang matlamatnya, maka hasad dengki akan menguasai dirinya bagi membolehkan dirinya berjaya dan pesaingnya gagal.

    KEENAM : Gilakan nama dan Kemasyhuran dalam Bidang-Bidang tertentu - seperti seseorang yang bercita-cita untuk mencapai kejayaan atau untuk menjadi juara dan jaguh dalam satu-satu bidang tertentu yang tidak ada tandingannya, ataupun yang berusaha agar rekodnya tidak dapat ditandingi oleh orang lain dengan tujuan supaya dirinya sentiasa disanjungi dan dipuja oleh orang ramai. Orang yang sedemikan, jika mendengar berita tentang terdapatnya orang lain yang mampu menandingi serta mengatasinya maka akan sakitlah hatinya. Ianya lebih suka jika pencabarnya itu diragut maut atau hilang keistimewaan yang dinikmatinya, supaya dia kekal sebagai juara tanpa ada tandingan atau saingan.

    KETUJUH : Busuk Hati - hasad yang berpunca daripada busuk hati ini payah untuk dirawat kerana sifat busuk hati ini semacam sudah sebati dalam dirinya. Orang yang hasad kerana busuk hati adalah seorang yang paling bakhil, kerana ia beranggapan bahawa orang lain yang mendapat kelebihan darinya itu telah meragut sesuatu dari miliknya, sedangkan apa yang diperolehi oleh orang lain itu adalah datangnya dari milik Allah. Orang ini cukup bakhil dan busuk hatinya kerana apa yang hendak diberi oleh Allah kepada orang lainpun beliau sanggup mempertikaikan Allah kerana memberi kenikmatan kepada orang lain.

    KESIMPULAN : Jika dalam diri kita bermaharajalela hawa nafsu yang berpunca daripada ketujuh-tujuh sebab ini, maka akan lahirlah perasaan hasad dengki dan khianat dalam diri kita. Jika ianya tidak dapat dihindarkan ataupun kita tidak berusaha untuk menepisnya keluar dari dalam hati kita, maka hasad dengki dan khianat ini akan sebati dalam darah daging kita. Justeru, cara merawatnya supaya sifat hasad dengki ini terhindar dalam diri kita ialah dengan kita melakukan tindakan-tindakan positif yang bertentang dengan maksud ketujuh-tujuh punca kejahatan yang disebutkan di atas.

    sama2lah kita berdoa agar dijauhkan sifat seperti ini.
    sesungguhnya Allah maha mengetahui.








    Wednesday, October 6, 2010

    0

    Gugur Dosa Apabila Suami Isteri Bersalam

  • Wednesday, October 6, 2010
  • Rahman Hatim



  • Dosa gugur apabila suami isteri bersalam ,RASULULLAH saw bersabda, yang bermaksud: "Seorang isteri yang bermuka muram di hadapan suaminya, maka ia dalam kemurkaan Allah hingga ia dapat membuat suasana yang riang gembira kepada suaminya dan memohon kerelaannya."


    Begitulah besarnya harga senyuman seorang isteri kepada suaminya kerana senyuman akan mencetuskan suasana kegembiraan yang sebenarnya dikehendaki suami ketika pulang dalam keletihan.

    Muka yang masam bukan saja akan menimbulkan kemarahan suami, malahan menyebabkan Allah turut murka dan kemurkaan Allah itu berkekalan hingga isteri berjaya mengembalikan suasana gembira serta memohon keampunan daripada suami.

    Sesungguhnya keredaan Allah terletak pada keredaan suami. Justeru, apabila suami pulang segeralah bukakan pintu, persilakan masuk dengan penuh hormat dan ciumlah tangan suami sebagai tanda hormat serta meminta maaf,walaupun isteri merasakan tidak berbuat sebarang kesalahan pada hari itu.

    Sebuah hadis ada menyebut bahawa apabila seorang suami bersalaman dengan isterinya, maka gugurlah segala dosa dari celah-celah jari mereka berdua.

    Andai mempunyai anak-anak, ajarlah mereka itu untuk selalu bersalaman dengan ayahnya kerana kelaziman akan memupuk rasa kasih dan hormat anak-anak kepada orang tua.

    Kebahagiaan rumahtangga terletak pada akhlak dan budi pekerti isteri. Biarpun seorang isteri itu tidak cantik tapi jika cukup sempurna layanannya terhadap suami dan berakhlak pula, tentu ia akan menjadi penghibur dalam rumahtangga.

    Oleh itu wahai isteri, hendaklah berlumba-lumba untuk menjadi seorang isteri yang solehah, yang bertakwa, berakhlak mulia dan taat kepada suami.

    Rasulullah bersabda, yang bermaksud: "Sungguh-sungguh memintakan ampun untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya, iaitu burung- burung di udara, ikan-ikan di air dan malaikat di langit selama dia sentiasa dalam kerelaan suaminya."

    Jika seorang isteri mengharap cintanya berbalas, maka banyakkan mencari keredhaan Allah melalui keredhaan suami.

    Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

    "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
    Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
    Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
    dan dosa-dosa yang silam disulami dengan taubat kepada Dzat yang memiliki mu." 

    Friday, October 1, 2010

    3

    Tentang Blog Ini

  • Friday, October 1, 2010
  • Rahman Hatim
  • Assalamualaikum,terima kasih kepada sahabat kerana mengunjungi blog ini,blog ini saya teguhkannya untuk menyebarkan syiar Islam....Mungkin sebelum ini saya ada update post yang mengarut,saya memohon maaf,setiap manusia ada kesilapannya.Jadikan setiap apa yang saya post itu sebagai Iktibar,dan mungkin ada post boleh dijadikan rujukan atau sebagainya.Sekira ada kesilapan pada artikal-artikal yang sebelum dipersilakan untuk menegur,jangan berdiam diri sahaja!








    Syair Imam Syafie' Sebelum Beliau Meninggal Dunia Dicatat oleh Mohd Faizzudin bin Ghazali
    DIKISAHKAN syair ini ketika Imam Muzani menziarahi Imam Syafie yang sedang ketika itu beliau sedang sakit tenat, yang tidak lama kemudian beliau menghembus nafasnya yang terakhir di tempat Imam Muzani menziarahinya itu.

    Sewaktu Imam Muzani bertanyakan khabar mengenai kesihatan Imam Syafie, lantas Imam Syafie terus menangis dan bersyair. Syair ini begitu syahdu dan meruntun hati bagi sesiapa yang mendengar. Sedangkan Imam Syafie seorang imam besar boleh mengeluh dan risau Keadaanya di akhirat nanti, bagaimana pula dengan kita?

    Puisi Imam As-Syafi'e

    Kupersembahkan kepadaMu tuhan sekelian makhluk harapanku
    Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha pemberi dan pemurah
    Tatkala keras hatiku dan sesak perjalanan hidupku
    Kujadikan rayuan daripadaku sebagai jalan mengharap keampunanMu
    Maka bilamana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini


    KurniaanMu dan keampunanMu adalah rahmat dan kemuliaan
    Bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah kepadaku
    Dan jangalah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan ni'mat itu kepadaku


    Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku
    Dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu
    Sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

    Kezaliman, penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan
    Dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa
    Sekalipun dosa2ku itu memasukkan diriku ke dalam neraka
    Dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut/mengingati tuhannya
    Dan bilamana dia bersama selain tuhannya di dunia ini dia membisu

    Dia berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap
    Cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon
    Kupelihara kasihku yang dicemari nafsu
    Dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar


    Di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap
    mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang2
    Maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini
    Sedang keampunanmu yang mendatangi hamba adalah lebih agung dan lebih mulia


    Saturday, August 7, 2010

    0

    Mandi Wajib Apa Yang Anda Terlepas Pandang..

  • Saturday, August 7, 2010
  • Rahman Hatim
  • Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut,tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.Untuk melakukan mandi wajib yang betul,seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

    Penolong Pengarah Bahagian Dakwah,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah,didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

    “Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

    Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

    Rukun mandi wajib ada 3 perkara: 

    Pertama : Niat.

    Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

    Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

    Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

    Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid,niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas,niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

    Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

    Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2,iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan,menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan,najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

    Sementara rukun mandi wajib yang ke 3,iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir,meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.Bulu2 dalam lubang hidung pula,tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.Tetapi sekiranya,bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajiblah dibasuh.

    Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

    Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai,inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah.Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai,jika dia hendak mandi wajib,dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu.Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya,sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

    Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

    Tetapi dalam hal ini,jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis,bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.Dalam hal ini,sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.Dalam hal ini juga,sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib.Jadi,ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

    Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula,Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).

    Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

    Selepas bersetubuh pula,jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


    Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." [Hadith Riwayat Muslim].




    Wednesday, July 7, 2010

    0

    Nak Kenal Si Munafik Di Sekliling Anda?

  • Wednesday, July 7, 2010
  • Rahman Hatim
  • Solat yang berat bagi si munafik

    Rasulullah saw, apabila baginda meragui keimanan seseorang pada zamannya, akan memerhatikan solat Subuh individu berkenaan untuk mengesahkan tahap keimanannya.

    “Apabila baginda dapati orang tadi tidak menunaikan solat Subuh, maka benarlah apa yang baginda ragui itu,” demikian catat buku ‘Misteri Solat Subuh’ tulisan Dr Raghib as-Sirjani.

    Edisi bahasa Malaysia diterjemahkan oleh Ahmad Munaji LC dan diterbitkan oleh Darul Nu’man.

    Menurut buku terbabit, kepentingan solat Subuh (tetapi bukan bermakna solat lima waktu lain boleh dikesampingkan) turut terkandung di dalam hadis baginda bermaksud:

    “Sesungguhnya dua solat ini (Subuh dan Isyak) adalah solat yang berat bagi orang munafik. Sesungguhnya apabila mereka mengetahui apa yang ada di dalam solat Subuh dan Isyak, maka mereka akan mendatanginya sekali pun dengan merangkak.” (Hadis riawayat Ahmad dan an-Nasa’i)

    Apa yang dimaksudkan Rasulullah saw dengan ‘mendatanginya sekali pun dengan merangkak’ ialah datang solat berjamaah di masjid.

    Penulis buku berkenaan tidak bermaksud bahawa mereka yang tidak datang solat Subuh di masjid sebagai munafik, tetapi catatnya:

    “Kalau seseorang meninggalkan solat ini dengan sengaja, maka kesengajaan itu adalah bukti nyata dari sifat kemunafikan.”

    Wednesday, February 10, 2010

    0

    Tentang Hutang,Hutang Dengan Bukan Islam

  • Wednesday, February 10, 2010
  • Rahman Hatim




  • Pertanyaan 1 :
    saya mushkil bagaimana ingin melunaskan hutang lama dengan bukan islam yang tidak dapat dihubungi atau telah mati 

    Jawapan kepada soalannya :

    Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:” Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”

    Riwayat al-Baihaqi

    hutang perlu diselesaikan sama ada sesama Muslim mahupun dengan bukan Islam. Banyak cara untuk mencari orang hilang, antaranya membuat iklan di akhbar dsb (mungkin boleh difikirkan lain2 cara). sekiranya org itu telah meninggal, maka kita boleh membayar hutang tersebut kepada warisnya (anak / keluarganya).

    Pertanyaan 2 :
    mcm mne kalau ade yg utang ngn kte n sbb skt ati
    sy x halalkn org tu.? smpai putus kwn sbb dia fitnah
    sy yg amik duit dia.. pdhal dia nk lari dr byr utang..

    sy mmg x nk halalkn utang tu.

    Jawapan kepada soalannya :

    firman Allah s.w.t. :

    "Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Baqarah : 282)

    kebanyakan kita selalu mengabaikan suruhan Allah dalam perkara hutang ini, iaitu dengan tidak menulis surat perjanjian hutang. Akibatnya memang sangat buruk di masa depan.

    seorg yg beriman dengan Allah dan Rasul-Nya pasti tidak akan mengabaikan arahan ini, sama ada beliau seorg yg berhutang atau seorg yg memberi hutang. Dengan adanya surat perjanjian / ikatan hutang, maka akan mengelakkan kemungkinan2 buruk pada masa hadapan seperti lari dari membayar hutang, menafikan hutang, menuntut hutang lebih daripada jumlah pinjaman, fitnah dsb.

    kesan yg lebih teruk adalah memutuskan silaturrahim...sabda Nabi s.a.w. "“Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”. (HR Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)

    maka itu, jika dinilai jumlah hutang dengan dosa yg bakal diterima, adakah berbaloi jika kita menerima dosa yg asalnya bukan berpunca dari kita (fitnah membayar hutang)? jadi, alangkah baiknya jika kita mengikut saranan Allah s.w.t. :

    "Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh." (al-A’raf : 199)

    Banyak ganjarannya menjadi seorg yang pemaaf...seperti yg disebutkan oleh Nabi s.a.w. "Siapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah ia memelihara hubungan silaturrahim". (HR al-Bukhari dan Muslim)

    mungkin dengan kita bersikap pemaaf, Allah akan menggantikan sesuatu yg lebih baik daripada hutang yg kita berikan itu.

    Akibat sakit hati dan marah, kita mudah mengungkapkan kata2 "saya tak halal dunia akhirat", "kita jumpa di akhirat", "saya akan tuntut di akhirat"....sedangkan kita sendiri tak dapat membayangkan bagaimana susahnya keadaan di Mahsyar sewaktu berlakunya Hisab. sebab itu kita selalu berdoa semoga Allah memudahkan Hisab amalan kita.

    Namun, jika kita penuh dengan 'tuntutan penyelesaian di akhirat', bayangkan berapa lama lagi masa yg akan diambil utk hisab amalan kita? Hinggakan kambing bertanduk sewaktu di dunia dahulu menanduk kambing yg tiada tanduk, dan di akhirat Allah akan memberikan tanduk kepada kambing tadi untuk membalas perbuatan kambing bertanduk di dunia dulu. maknanya, betapa telitinya Hisab di akhirat hanya Allah yg mengetahui.

    Jadi, saya cadangkan ikutilah saranan Allah s.w.t., semoga kita beroleh kejayaan di dunia dan akhirat :

    "Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebahagian atau semua hutang) itu lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.” (al-Baqarah : 280)

    Pertanyaan 3 :
    si peminjam dh hapuskn bukti/resit hutang tersebut.
    si dia ckp sy curi duit tu sbb dia pg jmpe "bomoh".

    x pe lh...dgn ini sy halalkn hutang tersebut. jumlahnye x la besar tp berguna bila kte sengkek.

    moga si dia x buat pd org lain ble berhutang nnt.


    Jawapan Kepada soalannya :

    bila berhutang, perlu dituliskan hutang tersebut dan didatangkan 2 org saksi lelaki. Apabila berlaku kekeliruan, maka rujukan boleh dibuat pada surat hutang (sama ada disimpan oleh seorg yg amanah atau masing2 penghutang dan pemiutang menyimpan salinannya) dan pada saksi tersebut.

    tahniah kepada anda kerana sanggup menghalalkan hutang tersebut. InsyaAllah, ganjaran daripada Allah pasti ada buat anda sama ada diberi di dunia mahupun di akhirat.

    buat org yg berhutang, lunaskanlah hutang anda. Renungkanlah maksud hadis ini : Dari Abu Hurairah r.anhu bahwa Nabi s.a.w. bersabda: "Ruh orang mati itu tergantung dengan hutangnya sampai hutang itu dilunasi untuknya."(HR Ahmad dan at-Tirmidzi)




    Free Auto Malaysia Backlinks My Ping in TotalPing.com